onsdag 25 juli 2007

Utgrävning & geggamoja


Foto: Trollmor

På min dagliga grod- & paddkolltur fann jag ikväll något annat liggandes i leran.
Döm om min förvåning när jag efter ett litet bad av filuren i ett av vattenhålen fann mig stå nos mot nos med en tapir!
Vi kan snart konkurrera ut Kolmårdens safaripark här hemma.
Nyfiken på detta djur gick jag in och googlade lite:

Tapirer är en familj i ordningen uddatåiga hovdjur.
De har ett lite lustigt utseende med sin 35 cm långa snabel som den gillar att vädra med samtidigt som den spärrar upp ögonen.
Tapirer är rätt så skygga djur och brukar ta skydd i vattnet vid fara. (Källa: Wikipedia)


Hmm, är detta vad som blir följderna av klimatförändringarna och allt regnande?


Foto: Trollmor

Här är ett av våra tidigare arkeologiska fynd.
Rikt djurliv som sagt.
Den ska fixas till och få en plats på den tillblivande uteplatsen.


Foto: Trollmor

M går inte av för hackor han inte.
Ikväll har han och vännen F slitit hårt i sitt anletes svett.


Foto: Trollmor

De fick lova mig att de skulle ropa när all den härliga smeten var färdigvispad (bakskadad, jag?) så att jag fick titta på.
Det var inte för inte som jag kallades Gegga när jag var liten.



Foto: Trollmor


Det pytsas i i stora formar...
Gamla trälister mot rabatten ska bort och ersättas med dessa mer hållbara.


Foto: Trollmor

Här har vi en padda (stor!) som gjorde klokt i att fly fältet nu när de börjat gjuta.
Jag har bett dem att titta noga innan de häller ut geggamojan, vill ju inte att någon av de hoppande små vännerna ska bli en gammal fossil.
Vi får väl se vart detta bär av så småningom.

3 kommentarer:

Signes Vind sa...

Vad spännande med Tapirer i trädgården. Så mycket läckert du visar på din blogg - jätteglad att du lämnade fotspår hos mig så jag hittade till dig! Måste läsa hela din blogg nu;-)

Anonym sa...

Bra med grod - och paddskyddare! Vi behövs!
All gegga är kul - betong är extra roligt tycker jag.

Trollmor sa...

Signes vind: Idag sa min M fel när han skulle berätta att det satt en padda i ett av hålen igen:
- Sköldpaddan där ute...
Ha, ha, det blir bara värre och värre (roligt är det).
Trevligt att du lämnat ett tassavtryck hos mig.
Du är så välkommen åter!

Soffy: Japp, upp till kamp! ;-)