tisdag 24 juli 2007

Mums från Puttes land


Foto: Trollmor

Min snälla och omtänksamma mor kom hit idag och hade med sig sin underbart goda blåbärspaj.
Ett måste varje år när det är blåbärstider! Helt klart min favoritbärpaj.
Det är lite roligt vad man har för traditioner gällande mat & bak.
När det kommer till pajer så måste vissa helt enkelt följa med runt årets växlingar:
Citronmarängpaj till påsk, rabarberpaj framåt vår- och sommarkanten, denna blåbärspaj när det börjar bli blått i riset, plommonpaj mot hösten och givetvis höstpaj med rotfrukter och äppelpaj såklart... hmm, har jag glömt någon tro?
Riktigt mumsigt är det i alla fall.
Om det är någon mer som varit ute i skogen och nu har blå fingertoppar så kommer här hennes recept:

Mammas favoritblåbärspaj:

150 g smör, 1 1/2 dl socker, 100 g mandel, 3 tsk kanel, 1/2 dl mjölk, ca 5 dl mjöl & 1 tsk bakpulver.
Fyllning: Ca 1 1/2 l blåbär, 2 msk socker, 1 msk potatismjöl

Skålla, skala och mal mandeln.
Rör smör & socker vitt och pösigt. Tillsätt mandel, kanel och mjölk.
Blanda mjöl och bakpulver och rör ned. Arbeta degen ordentligt och ställ den sedan kallt ett par timmar.
Kavla ut 2/3 av degen och klä en pajform med den.

Fyll på med bären och strö över socker- & potatismjölblandningen.
Forma längder av resterande deg och lägg över i rutmönster.

Lägg gärna en längd längs med kanten och tryck till med en gaffel.
Ca 40 min i 175 grader.

5 kommentarer:

Min Skattkammare sa...

Hej där igen!
Åhh, vilka fina bilder från vårt vackra Sverige. Vet du, jag kan också känna så där, att man liksom känner igen sig.....nån sorts hemkänsla, och det gör gott. Eller också är det att man befinner sig mitt i Skaparens vardagsrum!
Ja, en dag får vi kanske veta.......
Blåbärspajen ska jag prova att göra.
Kram Kicki

Min Skattkammare sa...

Hej igen..........
Ville bara tipsa om min kompis webbshop: www.frovihund.se
Kram igen

Åsas Kammare sa...

Vilken härlig paj, ser så gott ut!

Lily of the valley sa...

Mmmm! Vad smarrigt det låter och ser ut. Jag älskar alla sorters pajer. :)
Ha en bra dag
kram Lily

Trollmor sa...

Min skattkammare: Ja, den hemkänslan gör verkligen gott.
Tack för tipset om webbshopen!

Åsa & Lily: Pajälskare är vi allihopa, allihopa ;-)