lördag 23 juni 2007

Maten i Midsummer...


Foto: Trollmor

...skulle man kunna sammanfatta denna helg som varit.
Det känns som om vi har ätit och ätit, och så ätit litegranna till.
Men det ska sägas att gott har det varit, och festligt.

Vi inledde med en sillunch på midsommarafton med goda vännerna S & F.
Lite frostnupen snaps för de som så önskade.
Själv nöjde jag mig med att titta på och njuta av minspelet.
Som avslutning vankades glass i stora lass & jordgubbar.


Foto: Trollmor

Med flinka fingrar band vi så en vacker midsommarkrans som skulle få pryda Stumpatrollets duniga lilla hjässa. Vi skulle ju vidare på fest på kvällen och då måste man ju vara fin.


Foto: M

Det var en mycket trevlig afton i gott sällskap och med god mat och dessert.
Att det regnade gjorde då ingenting, det var mysigt att sitta och höra smattret mot altantaket.
Det bjöds på färgglada sommarpresenter (till vår förtjusning) och tipspromenad.
Kvällen sänkte sig runt omkring oss och vi satt i lyktornas sken inpå nattens timmar. Trivselfaktor.
Trött men glad for jag hemåt. Men vänta nu, hur fick jag med mig allas vår Ernst hem?

På midsommardagen bjöd jag hem mor & far på lunch.
Det serverades sill.
Det gäller att ta till vara på de små glada firrarna.
Mor hade med sig en jordgubbstårta, för vad vore väl midsommar utan just det?
Framåt kvällningen kom S & F tassandes över gruset och kära M fick så äntligen ta ut grillen och lägga på sina efterlängtade korvar.
Mmmm... korv sa M.

Idag har vi besökt M´s föräldrar. Även där var det fina fisken.
Sill någon?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket minspel?

Trollmor sa...

He, he...

Åsas Kammare sa...

Låter som en mycket trevlig "Midsomer", speciellet det där med att du fick med dig Ernst hem!? ;-)

Anna Stilla sa...

Om det inte vore för alla mygg, knott och regn så skulle midsommar vara det bästa som Sverige har att bjuda på.

Eller förresten, trots alla mygg, knott och regn är midsommar det bästa som Sverige har att bjuda på.

Sedan kommer Dan Andersson, grönskan och vinterröda äpplen.

Trollmor sa...

Åsa: En kompis tycker att min M påminner lite om Ernst.
Och så är han rätt förtjust i textilier & sånt också... speciellt i att göra garnbollar :-)
Kanske ska måla i lite grått i håret på honom och och be att han tassar runt barfota. Voila!