onsdag 27 juni 2007

Humlesurr


Foto: Trollmor

Jag hade höga förväntningar på denna till synes förtjusande lilla bok när den äntligen damp ned i brevlådan.
Och de infriades med råge!
Rekommenderar den varmt som present till någon liten (eller stor) naturvän.
Den handlar naturligtvis om humlornas liv och deras besök hos blommorna.
Fungerar dessutom utmärkt som en första flora då den presenterar ett 60-tal av våra vanligaste växter.
Allt detta illustreras av Maj Fagerbergs bedårande söta teckningar.

Foto: Trollmor - Ur Humlans blomsterbok

Det är inte alldeles lätt för en liten humla att flyga.
Först måste den bli riktigt varm, kroppstemperaturen måste vara ungefär 35 grader. Snart redo för en flygtur står den och brummar som ett litet bulligt flygplan.
När det sen bär av slår den 180 vingslag i sekunden!



Foto: Trollmor

Förr trodde man att blåklockorna var älvornas små kjolar som hängde på tork i solen.
(Här har nog en liten älva varit flink med vittvätten också)
Det finns faktiskt ett litet bi som brukar sova i klockan på natten som kallas för blomsovarbi.
Sötare bädd kan man nog inte tänka sig.

Humlorna samlar pollen i små "korgar" som sitter på bakbenen.
Pollenbyxorna på!

Foto: Trollmor

Någon som kan lista ut vilka blommor som har dessa smeknamn?

Kattstövlar
Solöga
Kopiss
Mormors glasögon
Björnbjällra




Bild: www.stefancasta.com

Här är ytterligare en fin bok av samma författare.
I den finner man ett tjugotal vilda växter och deras insekter.
Små kryp med namn som dansflugor, snabelsvärmare, guldflugor, tapetserarbin och humlebaggar. Vill ha!

6 kommentarer:

Åsas Kammare sa...

Åh, Humlans blomsterbok måste jag få bläddra i, får ta en tur till biblioteket. Söta illustrationer!
Humlor är så goa dessutom. "Sofis blomsterexpedition" har jag köpt till Snuttan och idag kom "Sofis trädexpedition" på posten! Jättebra böcker.

Ni har det så mysigt tycker jag! :)

Lily of the valley sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lily of the valley sa...

Vad kul att du tittade in hos mig. Det är alltid lika roligt att få besök och gärna då med en liten kommentar. Ha en bra dag! Kram Lily

Anonym sa...

Humlor är goa...inte att äta hoppas jag!?
Sofis blomsterexpedition och de andra böckerna verkar mkt trevliga och något som en blivande lärare med naturintresse kan ha nytta av! Det får bli att önska sig i present!

Trollmor sa...

Åsa: Jag tippar på att brevbäraren blev väldans poppis idag då.
Ja, humlor är fina varelser...
det kanske märks så som jag surrar om dem ;-)
Vad trevligt att du tycker det!

Lily: Välkommen hit!
Ja, visst är det roligt med besök och ett litet tassavtryck :-)

Soffy: Äta humlor?
Kittlar dödskönt i kistan.
Nä, fy på mig.

Anonym sa...

Hej, söker just efter alternativa namn till blåklocka och hittar björnbjällra, men jag skulle vilja att det även fanns "mårdbjällra" då det skulle passa in i ett korsord som jag är i färd med att lösa.
Hälsningar
Toni