torsdag 14 juni 2007

Bland blommor och baggar


Foto: Trollmor

Varje morgon brukar jag, Stumpatrollet, Vargen och min käre far bege oss till skogs.
Det är en stund som jag njuter av i fulla drag. Ja, inte bara jag förstås.
Stumpatrollet som är i full färd med att upptäcka världen sitter rak i ryggen i vagnen och hennes lilla huvud far som en ugglas.
Det är mycket att titta på!
Vad gäller Vargen så är kommentarer nästan överflödiga. Han tassar framför oss och riktigt drar in skogens alla dofter och ljud.
Utom på två ställen där han riktigt flyger upp i luften och sedan landar på en jättesten. Man vet väl när det är Frolicdags!
Och far, ja, han är en riktig skogsbo han, och med det sällskapet han har med sig så myser han nog lite extra.

I morse hade vi båda två med oss kamerorna. Vi hade nämligen spanat in en liten stubbe igår som det växte små späda linneor på. Det kan man ju bara inte motstå.
Både han och jag låg och kröp bland blåbärsriset med ändalyktorna rakt upp i skyn.
Det stavade förbi en annan motionär just då och jag hann precis uppfånga hennes förbryllade min. Vad i himlens namn är det som är så intressant där då?
Jag gick sedan lite i förväg eftersom farsgubben höll på och trixade lite extra.
Lite längre bort fick jag syn på en liten söt skalbagge i solen. Ner i gräset igen.
Fortsatte en bit till där jag vet att det finns smultron som jag ville plocka till Stumpatrollet.
Då hör jag far ropa:
- Tog du på humlebaggen?
Där och då slås jag av den insikten att jag, eftersom jag kunde svara ja på den frågan, håller på att sakta men säkert förvandlas till en riktig fotonörd.

Foto: Trollmor

Här är den lille lurvige krabaten. Väldigt rar, men så påminner den ju om en humla också.
Den gillar pollen och det kan man nästan se, för bordsskicket är det inget vidare bevänt med. Det har ju slabbats både här och där. Och det kan man ju få komma undan med när man är så liten och söt.
Precis som mitt lilla Stumpatroll.

2 kommentarer:

Åsas Kammare sa...

Vilka fina bilder du har här, tycker både jag och Snuttan! :)

Trollmor sa...

Tack Åsa och Snuttan!
Vad glad jag blir!