söndag 27 maj 2007

Tre mammor och en födelsedag

Jag måste få tillstå att det var med spänd förväntan som jag slog upp mina ögon tidigt denna morgon.
Och samtidigt var det med en alldeles speciell känsla inombords.
Min alldeles första Mors Dag.
Jag har en liten tös. Min dotter. Det är stort.
Jag tassade försiktigt upp för att inte väcka mina sovdjur, ville vara ensam i detta för en liten stund.
När jag sedan steg in i sovrummet visade det sig att alla tre var vakna. Stumpatrollet satt sömngosig i M´s knä med ett paket mellan sina små händer. Till mig.
Och jag säger då det. Köpa presenter det kan hon. Vad kunde passa bättre än Stieg Larssons senaste bok? M såg ivern i min blick och sa att jag minsann fick lugna mig en smula. Okej då.


Foto: Trollmor

Sedan susade vi iväg till svärmor som även fyller år denna dag.
Som vanligt hinner vi knappt innanför dörren förrän Stumpatrollet på något magiskt vis befinner sig i farmors varma famn.


Foto: Trollmor Vackra blomster till svärmor.

Några timmar senare var det dags att fira min kära mor.
Det blev ett mycket trivsamt besök.
Vi höll på och småretades som vanligt med varandra allihop. Nåväl, Vargen klarade sig någorlunda lindrigt undan.
När det var dags för fika var stämningen på topp. M och jag har ett uttryckssätt som härrör sig från en sommar ett antal år tillbaka som beskriver stunden rätt bra.
Tänk Musse och Långbens husvagnssemester, när Långben sitter i bilen och sjunger och ackompanjerar med biltutan:

"She´ll be coming round the mountain when she comes
(tut-tut-tut)
She´ll be coming round the mountain when she comes
(tut-tut-tut)
She´ll be coming round the mountain, she´ll be coming round the mountain
She´ll be coming round the mountain when she comes
(tut-tut-tut)"

Med andra ord en skön och småknasig känsla. Lite som om man vore med i en tecknad film.
Och den sparar jag till en regnig dag.


Foto: Trollmor

Inga kommentarer: