onsdag 16 maj 2007

Hetsläsning

Foto: Trollmor


I brevlådan låg ett alldeles rykande färskt nummer av Allt om mat och väntade. Härligt!
Jag la den motvilligt ifrån mig på köksbordet när jag kom in.
Det var nämligen lunchdags för Stumpatrollet. Men under tiden jag lagade mat drogs mina blickar alltjämt mot bordet och tidningen. Till slut kunde jag inte hålla mig.
Potatisen tog ju ändå sin lilla tid på sig att bli färdigkokt. Jag satte mig ned och bläddrade loss. Hetsbläddrade.
Jag insåg vad jag höll på med och suckade. Enligt mig så ska denna tidning avnjutas i lugn och ro. I ett avslappnat läge och gärna med en kopp te för att riktigt kunna njuta av alla smaskiga recept med tillhörande lockande bilder.
Denna dödssynd som jag nu gjorde mig skyldig till kan jämföras med att hetsäta fin choklad eller en omsorgsfullt tillagad god middag.
Men nu var det som sagt försent. Recept som Kryddig lax med grillad sparris, Rökt renköttswrap med spenat och limepepparrotsdressing, Marinerade jordgubbar, färskostglass och skum och Passionsfrukt- och limetarteletter virvlade förbi i all hast inför mina glupande blickar.
Till slut lyckades jag slita mig loss när jag insåg att potatisen nog måste vara färdig för en stund sedan och Stumpatrollet nog ivrigt ville få sin mat.
Alla dessa recept fick nu vackert vänta. Men tösen fick sitt nymosade och timjandoftande potatismos i alla fall.
Inget nytt recept, men gott ändå.

Inga kommentarer: