onsdag 30 maj 2007

En bokmals bekännelse


Foto: Trollmor

Jag tror att det är bäst att bara erkänna rakt av:

"Hej, jag heter PIP och jag är boknörd!
Hej
PIP! (korus av röster)"

Så där ja, då var det gjort.
That´s me in a nutshell.

Igår kväll satt jag här framför datorn och tiden bara rann iväg, och jag märkte det inte ens.
Det var så skönt att bara sitta stilla i tystnaden och låta mig föras runt på vägar som ledde än hit och än dit. Det fanns ingen klar början och inget klart slut.
Någonstans ringde nog i alla fall min inre klocka och ruskade om mig. Förvånat tittade jag på klockan och såg att den var 23.59.
Enminutitolv! Bokus! Det var min första tanke.
Inte, oj, jag måste nog verkligen krypa till kojs nu. Nähä då. Bokus!
Jag sadlade kvickt om och galopperade med hamrande hovar över tangentbordet och rakt in på mållinjen. Till Bokus. 23.59.
Sen satt jag där och tittade på visaren som räknade ned sekunderna till dagens förmånliga bokerbjudande.
De har nämligen en liten klocka behändigt inlagd på sidan som visar hur lång tid man har på sig för att inhandla dagens bok. Sedan en liten röd ruta där det står Klicka här. Skynda skynda.
Och som ett trollslag så försvann gårdagens bok och ersattes med en ny. Mitt framför mina ögon. Magi!
Och det är väl just det som böckerna besitter. Magi.
Jag är i alla fall hjälplöst förlorad.

"Jag har alltid föreställt
mig att paradiset
kommer att vara som ett
slags bibliotek."

Jorge Luis Borges

Inga kommentarer: