måndag 27 juli 2009

I form för bär


Foto: Trollmor

Tänk så rik man känner sig bara genom att få lägga upp ett fat med solbekyssta och underbart varmdoftande bär.
En liten rosa hink med blåbär plockade i trädgården, en kanna röda och svarta vinbär, några kvarglömda pillemariska krusbär och en handfull med smultron längst opp på toppelitoppen.
Och så kommer min gode far in genom grindhålet precis när jag plockat klart, medhavandes en burk hallon han nyligen skördat utanför sin gärdsgård, givetvis till mina små flickor :-)


Foto: Trollmor

Med dessa ljuva bär fick jag så inviga mina nya blomsterpajformar.
Det var kärlek vid första ögonkastet när jag fick syn på dem i affären.
Jag fick en inre syn av en ...


Foto: Trollmor

... paj i röda toner och smaker,
nämligen röda vinbär, hallon och smultron och en gnutta kardemumma.


Foto: Trollmor

... och en paj i blå,
blåsvarta vinbär och blåbär (de busiga krusbären fick också slinka med) och en pust kanel, samt ett gäng minimarschmallows utskuttade lite här och än där.
Sedan fluffade vi vaniljsås och ringde efter mormor och morfar och bjöd in till pajkalas :-)


Foto: Trollmor

Den lilla franska sockerbagaren, komplett med yvig mustasch och pipskägg, låter meddela att slickepotten är hennes, och hennes endast! :-)


Foto: Trollmor

Aaah, himmelskt god chokladsmet!


Foto: Trollmor

Det blev ett fat med svarta vinbär över, så dagen efter tog jag hjälp av min bästa bagerska och vispade ihop chokladmuffins med bären nedpillade i.
Hon visade sig även vara en hejare på att rensa vinbärsskaft, och då vet väl alla att belöningen för det är en mumsig slickebortslickepott samt en vispskål med härligt chokladiga smetklickar i!


Foto: Trollmor

Här kan ni få se hur jag håller mina små trädgårdstomtar i god form ;-)
Men det är klart, får man choklad ända upp till tomtehakan, eller trollhakan för all del, bli man sannerligen vid gott mod.

Önskar er alla en skön vecka!

~ Kramar TrädgårdsTrollmor ~

22 kommentarer:

Hannele sa...

Sommarens stora lycka.

Anonym sa...

Jag vill också äta smet...ju :D

Lallis - liv och leverne sa...

MEN så gottigt och vilka underbara bilder:)
Kram Lallis

Lusthuset sa...

Vilka härlig pajorgier ni ägnar er åt.....visst är det härligt med säsongens bär. Underbart att ta vara på och njuta av för de är godast nu. Visst är det gott i vintermörkret också men bäst är de nu. Jag har inget emot att slicka vispar och skålar när tillfälle gives...ja,ja man blir aldrig riktigt stor och väl är väl det. Ha nu en skön vecka kära Trollmor och dina små kottar!!

Monica sa...

Vilken fest med bak i både den ena och den andra formen :) och vilken duktig bakhjälpare du har! Jag skulle oxå ha fallit för de blomformade pajformarna....
Tjingeling
Monica

Vardags-mirakel sa...

Javisst är man rik om man har tillgång till naturens skatter! Vilka mumsiga pajer i så fina formar, ha det bra! Kram Eva.

Poppins sa...

Haha, vilka härlig bilder! Och så gott allting ser ut. Jag vill också äta smet och baka goda pajer. Får man flytta in? Eller bli en liten trädgårdstomte?
kramar från Poppins

Wenche sa...

Du är verkligen duktig på att fotografera mat, det är verkligen svårt att få det riktigt aptitligt, men du kanske är matfotograf på någon tidning?

Annica sa...

Gud va gott det där såg ut!!

Maria sa...

Hej Trollmor!
Ja, de där pajformerna har jag pillat på på Ica. Men jag har så många formar så skåpet svämmar över, så de fick stanna där på affären. Men nu när jag ser hur vacker din röda paj blev i den formen, så blir jag sugen.
Gullig sockerbagare!!

Bea sa...

Underbara bilder och man blir riktigt sugen på att göra lite gott av bär.
Hälsningar / Bea

Lallis - liv och leverne sa...

KOmmer in och kramar om dig lite såhär mitt i veckan:)
/Lallis

Karin sa...

Jisses ser så gott och läskande ut! Och när man sedan läser dina beskrivningar...ja då är det svårt att inte bli sugen. Förstår att du inte kunde motstå pajformarna. :) Kramar Karin

Annika Christensen sa...

Allt är bara helt underbart. Bären, barnen, kakformen ja som sagt ALLT.
Ha det gott
Annika

ANKAN sa...

Hej kära trollmor!

Nu är familjen åter efter en härlig semester. Vilka fantastiskt underbara inlägg som väntade hos dig när vi kom hem. Gick rätt in i hjärtat! Fantastiska bilder som vanligt och stumpatrollet pekandes med slickepotten i högsta hugg var kanon!

Jag önskar er en fortsatt härligt sommar! Här håller vi på att bulla upp för 2-årskalas på söndag. :-)

Ha det gott!

Stor varm kram

//ANKAN

hemma hos Bus sa...

Den slickepotten såg god ut :)
Måste bara hålla med dig om pajformarna. Dom är jättefina. Må så gott. Kram

RANA sa...

Men LÄGG AV vilka fina bilder!!! :-) Du ser ut att leva i en saga. Jag antar att det inte är så, men jag är inte övertygad.

:-)

Kram, R

maria sa...

Vilken ljuvlig sockerbagare!
Och VAR har du hittat de söta formarna med trädgårdstomtar på?

Ps. Nu finns ett tack till dig i min blogg.

andi sa...

Mmmm, vad gott! Kanske skulle prova baka lite.. har haft sinande lust till det, men inte att äta förstås ;) Vilken söt liten konditor :) Underbar! Tack för dina ord till mig också, blir så glad! :)

Kramis

Sussie sa...

MMMMMMumsigt värre, bagerskan är minsann en riktig skönhet med trendriktigt chokladläppstift :) Ha en fin dag Kramar

Hannele på Hisingen sa...

Bästa tiden nu.

♥ cloudberrie ♥ sa...

M U M S!!!
Du kan verkligen få det att se enormt injudande ut!

KRAM KRAM från Eva