onsdag 5 augusti 2009

En nostalgitripp


Foto: Trollmor

Vi har fått celebert besök här på gården.
Morfars Cabbyhusvagn anno -67.
Stumpatrollet hade knystat om att hon gärna ville sova i den, så en dag tuffade den in genom grindhålet :-)
För mig som under min egen barndom tillbringat många somrar i denna lilla raring, så doftar det nostalgi.
Följ med in så ska jag visa några små detaljer.


Foto: Trollmor

Något som har satt sina spår är denna bedårande söta bård som pryder mången hyllkant.
Men se hoppsan, nu blev jag genast sugen på kex från det lilla skafferiskåpet ;-)


Foto: Trollmor - av tavla

Jag fick min käre far lova att rävtavlan skulle få följa med på semester.
Så nu hänger den därinne ovanför soffan, som det skall vara.
Mitt lilla Längtanshjärta fattade genast tycke för rödöronen, lyckades svaja ned tavlan från kroken och raskt krypa iväg med den.
Listigt kan man tycka.


Foto: Trollmor

Det var spännande må ni tro.
Inför det nattliga äventyret fick Stumpatrollet packa ned i den lilla röda väskan vad hon önskade ha med.
Det blev en skön blandning av böcker, musik och dockan Lina samt Vargen Jr.
Med ett fast grepp om ficklampan raskades det på i rosa stövelkliv över grusgången.


Foto: Spöket Laban... eller Trollmor? ;-)

Greppet om ficklampan behöll hon kan man lugnt påstå.
Efter en hel drös med sagor och annat påhitt så kunde jag till slut, med hjälp av en rävig tass, knipa till mig lampan och gömma under huvudkudden.
För att sedan båda två sova sött hela natten.
På morgonen när vi rufstufsiga knallade in för frukost tyckte hon att det var dags för hela grannskapet att vakna när hon högt och ljudligt ropade:
- Mamma, titta svampen har fått ungar!
Och se, mycket riktigt, en svamp stoltserade i gräset med två näpna småhattar bredvid :-)


Foto: Trollmor

Både solens sken och vi letade oss åter in i husvagnen en stund senare.
Solen lekte i böckerna och gjorde roliga effekter.
Här lyckas Ellen med konststycket att både krabbsimma och och låta sig dras upp ur sjön med hjälp av Klas på en och samma gång :-)


Foto: Trollmor

Lillasyster var helt med på sagostundsnoterna och bläddrade ivrigt bland bokbladen.
Ett underbart ljud att lyssna på.
Annars är ju steka-fläsk-på-taket-regnljudet en klassiker med hög mysfaktor.


Foto: Far

Nu har vi färdats tillbaka genom tid och rum.
För här sitter ju faktiskt..... jag!
Det här är en av de bilderna från när jag var liten flicka som jag tycker allra bäst om.
Frukostdags i husvagnen tillsammans med dockan och nallen.



Foto: Trollmor

Även jag såg världen med lite nya ögon efter vårt nattcamperande.
Ett kliv ut, och där vid rosenrabatten huserade detta finurliga daggkåpeblad.
Fort in efter kameran, man vet aldrig, det ser ut som att det kan tänkas glatt hjula sin väg.


Foto: Trollmor

Borta bra och hemma bäst.
På Trollhuset hänger denna nyckelring och dinglar välkomnande.
En somrig ullig gåva jag fann i brevlådan från en kär bloggvän,
Maria - Jag blommar. Många glada tack igen!
Jag tror den allt ska få pryda nyckeln till husets hjärta :-)

Imorgon är det en stor dag här hemma.
Då fyller nämligen mitt Längtanshjärta 1 år!
Det bjudes in till kalas.
Nu ska här bakas och prasslas med presentpapper för små nyfikna fingrars upptäckarglädje.

På återseende!

~ Kramar Trollmor ~

13 kommentarer:

ANKAN sa...

Grattis, grattis i förskott lilla nu så stora längtanshjärta!! Tänk vad mycket mysigt som väntar dig...!

Vi hade 2-årskalas i söndags så jag vet hur majjiga tårtor med bär och vackra ringblommor man kan få till i denna sensommartid

Tack Trollmor för en härlig nostalgitripp och häftigt daggkåpeblad.


Ha det gott och njut av sommarens sista härliga varma, krispiga, daggiga och fräscha dagar.

Kram kram

ANKAN som har en liten hemlis i sin mage som blir en glad överraskning för en liten Stina i slutet av februari. :-)

Hannele på Hisingen sa...

Nostalgi är kul, fint daggkåpeblad :)

Maria sa...

Jag älskar saker som gör mig nostalgisk. Och dofter är nog nästan det starkaste. Så en tur till min barndoms stuga gör jag gärna varje sommar. BAra för att minnas.
SÅ fin nyckelringen blev där!

Anonym sa...

Tänk att sitta där och sjunga lite Ted Gärdestad ;)Eller varför inte spela lite Yatzy?

promenader på landet sa...

Vilke härlig nostalgitripp du bjuder oss på! Låter helmysigt jag gillar också nostalgi! Kram från Maria

Virre sa...

Vad mysigt ni har haft det! Och svårare än så behöver det inte vara för att små barns fantasier och äventyrslust ska stimuleras!
Må så gott! Kram

Monica sa...

Oj, oj, oj.... ni myser i husvagnen och jag myser när jag läser din berättelse om det :)
Tjingeling
Monica

♥ cloudberrie ♥ sa...

M Y S I G T !!!

Nostalgi hör sommaren till!

STOR KRAM från Eva

Sanna sa...

Åhh vilket underbart nostalgiskt inlägg, jag kom just på mig själv med att sitta och småle och drömma mig tillbaka till när man själv var liten och campade med mormor och morfar =) hihi..
Kraaaam
Sanna

Speja sa...

Vilket härligt, nostalgiskt äventyr. Och grattis till ettåringen!

Tack för ljuvliga bilder och finfin text!

Hjärtat Mitt sa...

Ett stort grattis i efterskott till längtanshjärtat!
Så mysigt att sova i husvagn. Det är en speciell känsla.
Så roligt det blev med bilden på dig och stumpatrollet bredvid varandra med något i munnen båda två :)
Daggkåpebladet var ju lite roligt.

Kramar Mari

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Nu är jag verkligen sent ute, men bättre sent än aldrig. Grattis lilla Längtanshjärta.

Vilken härlig nostalgitripp ni var ute på. Jag kan riktigt känna den härliga känslan. Må så gott hela Trollfamiljen. Kram

emmalill sa...

Gud vad du skriver härligt. Jätte mysig blogg verkligen.

Emmalill