tisdag 11 augusti 2009

Litet stort Längtanshjärta


Foto: M

Längtan och förväntan.
Så plötsligt är du här.
Skrikandes i trygga händer hos jordemor.
Och hela rummet fylls av liv.
Ditt lilla.
Stora.
I beundran och förundran.
Din lilla, mjuka, skrynkelvarma kropp.
Tätt, tätt intill min.
Nära.
Hjärtansnära.
I min famn.
En liten fot som sprattlar till mot min mage.
Små, små tår.
Nu utifrån.
I min famn.
Fylls av värme.
Ryser av välbehag.
Inifrån.
Stryker din lilla hjässa.
Fjäderlätt.
Dunbeklädd.
Så skör.
I min famn.
Blickar ned och möter
dig.
I vackra, mörkblå visdomsögon.
Fridfullt fast.
I min famn.
Rör vid din kind.
Sammetslen.
Ömhetsvarm.
I min famn.
Vidare mot din lilla knutna hand.
Som öppnas.
Små, små fingrar om mitt stora.
Livsomsluten.
I min famn.
Mitt hjärta mot ditt.
Vidöppet.
Starkt.
Fröjdfullt nära.
I min famn.

~Välkommen Längtanshjärtat mitt ~

Tänk att det är ett år sedan jag skrev dessa ord till min lilla tös.
Denna födelsedagsmorgon satt jag stilla med henne i min famn.
In i hennes ögon mindes jag.
Hur bråttom till världen hon hade tidigt på morgonen,
och hur vanvettigt förälskad jag blev när hennes ögon för första gången trollband mig.
I beundran och förundran.
Precis som nu.




Foto: Trollmor

Valet av tårtor var enkelt.
Givetvis skulle jag baka tårtor i form av längtanshjärtan :-)
Den ena dekorerad med stjärnflocka och kungsljus,
och den andra med de enda tre (!) ätbara blommor som snällt växte upp efter sådd.


Foto: Trollmor

Vår dotter bär samma namn som en röd stjärna på himlavalvet.
Men dessa smakar körsbär och kanel ;-)


Foto: Trollmor

Jag for hem till min mor och dök ned i en påse med minnen från min barndom.
Små tygbitar som blivit över från mammas flinka fingrar.
Ögonglimtar av
ett påslakan där dockor bäddats till sömn,
hennes nattlinnes konturer av en varm och trygg famn,
söta kjolar och klänningar efter mig som nu mina döttrar bär (se översta fotot).
Jag sydde dessa små stuvar, som nu tillsammans ruvar mycket kärlek där de håller hand,
tätt efter varandra.
Som födelsedagsvimplar fladdrande i vinden över små glada hjässor.
Och jag ler.


Foto: Trollmor

Grattis på 1-års dagen,
min älskade busunge.




Foto: Trollmor

Så blunda mitt hjärta,
blås,
och må dina önskningar slå in.


Foto: Trollmor

Stort varmt tack för alla rara gratulationer!

~Pussar & kramar från Trollmor och Längtanshjärta ~

18 kommentarer:

Monica sa...

Åhhh....så mycket Kärlek i din text Trollmor :) Härligt att börja dagen med! Stumpatrollet och Längtanshjärta....vad dina barn har härliga smeknamn :)
Tjingeling
MOnica

AnnA sa...

Åh, vad vackert skrivet!
Ja, det är STORT att bli mamma!
Ha en bra dag!
hälsn
AnnA

Fröken Förgätmigej sa...

Vilken vacker, varm och kärleksfull skilding av det första mötet med ett älskat barn! Kanske är det det största ögonblicket i en mammas liv...

Kram L

Anonym sa...

Så fint! Och hjärtat och stjärnorna...vilka kärlekstankar bakom! Tack & kram!

Anna Stilla sa...

Jag förstår att din lilla flicka har kraften att trollbinda med sin blick. Hon brås nog på Trollmor sin. Jag är övertygad att du trollbinder med blicken du också. Jag har aldrig mött din blick men dina ord och bilder har något magiskt i sig. Och din dötter kommer att följa dina spår, på ett eller annat sätt. Ett stort grattis från mig.

Kram
Anna

maria sa...

Vilken ljuvlig tårta till det lilla ljuvliga hjärtebarnet. Kram till er allihop

Vända blad sa...

Hoppas ni fick en underbar födelsedag! Tack snälla goa Trollmor för att vi fick ta del av dina tankar, stanna upp och fångas av stunden. Vilken fin idé med vimplarna, något att ta till sig.
Kram och grattis från oss
/ Maria

Speja sa...

Orden och bilderna är så vackra att det skär i hjärtat på mig. Och känslorna - de känns igen.

Ha det så fint och grattis i efterskott.

Kram
Speja

Maria sa...

Du skriver så otroligt vackert! Och igenkännade för en annan mamma....
Kramar till dig och dina små!!

andi sa...

Gratulerar till den lillas 1-årsdag! :) Underbara ord du skrev! Ja tänk när man såg sin lilla för första gång, det var en så stark här och nu-känsla, full av så stora varma och vördnadsfulla känslor så man nästan baxnade :)
Underbart återgivet av dig, du har sannerligen en gåva att uttrycka dig!

Stor Kram

Poppins sa...

Grattis till lilla hjärtat! Tack för den fina texten och de underbara bilderna. Som vanligt mår man bra i hjärteroten efter "besök" hos er lilla familj.
kramar från Poppins

Lusthuset sa...

Å, lilla goa Trollmor, att jag missat detta. Ja man har ju farit ut och in med andan i halsen så det har inte blivit någon riktig reda med bloggeriet...men nu hittade jag det i alla fall. Tänk vad tiden går fort, ibland är det som man ville stanna den en stund för att få njuta lite extra av något speciellt fint. Så fint du skrev och man känner i varje ord hur du känner och jag kan känna med dig..även om jag inte har några egna barn så känner jag det i alla fall. Hon är så söt den lilla och hennes tårta passar ju precis. Förstår att det blev en fin dag med mycket tankar. Kanske känns just det första året speciellt när detta lilla knyte blir en person som kan visa vad hon vill. En större utveckling än det blir sedan tror jag...eller? Ha en skön helg allesammans. Kramisar!!

Min Skattkammare sa...

Nu har jag stannat till en stund i denna oas som kallas Pepparkaksvägen......
Du har din speciella gåva, Trollmor, och jag undrar om du inser hur värdefull den är för oss som får ta del av den.....? :o)
Grattis till Längtanshjärtats första födelsedag och Stumpatrollets den 7 juli!
Lycka är att ha en Trollmor.....till mor.
Kramar min skogsvän
Kicki

Vardags-mirakel sa...

Vilken underbar kärleksförklaring från mor till barn! Önskar ett stort grattis och en trevlig helg, kram Eva.

hemma hos Bus sa...

Nu har du gjort det igen...förtrollat mig med dina magiska texter. Jag kan inte riktigt förstå att jag aldrig slutar att bli överraskad av dig. Du har just gjort min dag.
Du är lyckan själv och jag är lycklig att jag har hittat till dig. Kram kram

javistt ja, jag skulle ju säga att tårtorna verkar ha varit väldigt fina :)

Zäta sa...

Så ljuvligt du skriver.

♥ cloudberrie ♥ sa...

VACKERT!!!
Du skriver så fint & dina foton är helt magiskt underbara!
Bara njuter.

KRAM från Eva & ett försenat grattis till sötisen!

Anna Fredag sa...

Så fint du skriver! Och vilket otroligt vackert och passande födelsedagsfika du ordnat. Det är ju verkligen så att ett barns födelsedag lika mycket är en stor händelse för föräldrarna med alla minnen som kommer fram. Stor grattiskram från Anna! (fd i den vita soffan...)