fredag 21 augusti 2009

Grön och skön


Foto: Trollmor

För mig är det gröna meditativt.
En stund av ro och återhämtning.
Jag låter mig mer än gärna omslutas av dess vilsamma famn.

Så, varmt välkomna med på en tur.
Vi börjar väl med att ta ett hopp in i trädgården.
Får jag lov att bjuda på en kopp te? Och någonting till kanske?
Lite längre bort vankas det nämligen gröna maränger.
Man kan undra vad är det för en filur som med bagarmössan på sned och med tyllen i högsta hugg har spritsat till sådana spröda bakverk.


Foto: Trollmor

Tja, inte vet jag...
Men det gäller att ha radarn helt eller delvis påslagen när det bjudes på fika.
Och att denna lille gynnare är förtjust i sötsaker går väl inte att ta miste på.
Även om han försöker dölja det där bakpå ryggen, så är jag rätt säker på att i hans familj så har de självaste kakmonstret som vapensköld.
- Kaka!


Foto: Trollmor

När den sista rabarbern skulle till att skördas fann jag detta stora gröna hjärta böljandes i det lilla trädgårdslandet.
Lika stort som locket som faktiskt ligger på vår brunn :-)
Så här bjuder jag på lite kärlek och värme innan vi ger oss av ut på barrbeströdda stigar i en ännu större grönska, nämligen skogen.


Foto: Trollmor

En liten stjärna leder oss vidare på rätt spår.
Men, hör ni? Det är visst någon som fnissande busar med oss.
Sträck på halsen noga så kanske ni får syn på en liten kortbent giraff ;-)


Foto: Trollmor

Ta sedan av er barfota och tassa med ut i det kittlande gräset under skira grönskande björkar.
Lyssna noga, för ibland kan man få höra en sällsam melodi spela mellan träden.
Och man vet aldrig vem som kan bjuda upp till dans.

- Så, får jag lov?


Foto: Trollmor

Jag tänkte faktiskt lämna er här.
Vid dessa gröna ängar.
Slå er gärna ned under eken en stund och vila.
Och låt blicken färdas i det gröna.
Få möta spegelblänket från ån lite längre ned och sedan tillbaka.
Landa mjukt i famnen hos en blomstrande fägring.
Där slå följe med en graciös fjäril då den gör sina himlapiruetter.
Och om ni har lyckan med er, se skymten av en rödpälsad liten räv, där den med ett mjukt rävhopp raskt försvinner in i grönskan.


Foto: Trollmor

~ Kramar Trollmor ~

Stort tack kära ni för alla fina hälsningar och ord i mitt förra inlägg.

14 kommentarer:

Lusthuset sa...

Visst är grönt skönt. Så fina bilder. Jag slår mig gärna ner i det mjuka gräset och lyssnar på fågelsången och sniffar på blommorna och bara njuter....och alla småkryp som gör oss sällskap...riktigt härligt. Tack för promenaden lilla Trollmor. Ha en skön helg. Kramisar!!

♥ cloudberrie ♥ sa...

Ljuvligt! Det blev en stund av ren & skär meditation att njuta av dina vackra, helt underbart fantastiska foton & den fantasifullt inspirerande texten till. Grönt ÄR skönt!

KRAM från Eva

Hannele sa...

Bärfisen smakar inte gott..

RANA sa...

Åh, grönt är en favorit här med. Tyckte allra bäst om björkbilden nedan.

Scrollade också ned och läste din dikt. Sitter blankögd och skriver detta.

Kram till dig, ordtrollerska!
Rana

Linda Lunda sa...

Min älsklingsfärg nr 1 är grönt!
Hade jag fått som jag velat hade hela vårt hus inuti gått i grönt... lite tur faktiskt att jag inte fick som jag ville..... köket blev så bra.... utan grönt!
Linda

Fröken Förgätmigej sa...

Tack Trollmor för den underbara rundturen du bjuder på. Terapi för själen!

hemma hos Bus sa...

Jag gillar också grönt. Grönt är ju skönt, hi hi.
Vilket härligt inlägg av dig, som vanligt. Må så gott. Kram

Vardags-mirakel sa...

Grönt är skönt! Tack för trevlig och avslappnande läsning, kram Eva

Hjärtat Mitt sa...

Tusen tack för rundturen.
Jag tror jag blir sittandes ett tag, för att njuta av allt det vackra!

Kram Mari

Malin sa...

Vilken otroligt fin blogg du har!:)
Vilken inspiration man får!

AnnA sa...

Vilken GRÖN, SKÖN saga trollmor berättar!
Trevlig Vecka på dig!
hälsn
AnnA

smultron sa...

Ja, grönt skänker lugn.
Tack för kommentaren inne hos mig :)

Ser att du läser Svampkungens son. Passar mycket bra denna tid på året ju!

Min Skattkammare sa...

Jag ser giraffen!! :o))
Kram min vän!

Maria Westerberg sa...

Åh, vad jag känner mig hemma i din sagovärld. Otroligt välkomnande och grönt. Vill tipsa om ett upprop man kan skriva under för att bevara det svenska, gamla gröna:
www.skyddaskogen.se/upprop
vildhjärtlig hälsning
Maria Westerberg