tisdag 21 juli 2009

Humlepuss


Foto: Trollmor

Alldeles rufstosiga av pollenkärlek närmade de sig försiktigt varandra och vågade sig till slut på en mjuk humlepuss.
Det brummade något så ljuvligt i mitt bröst där jag satt i gräset och beskådade de söta tu.
Jag önskar de mjukbulliga kärlekshumlorna all vidare lycka! :-)


Foto: Trollmor

Min käre far hade entusiastiskt bjudit med mig och Längtanshjärta, Vargen självskriven, på en morgonpromenad till en sjö en bit in i skogen.
Väl där vankades det te och smörgåsar till frukost.
Ja, vissa fick till och med pannkakor :-)
Han är en mycket snäll morfar.
Det var inte bara magen som fick sig något till livs, utan omedelbart då vi nalkade oss sjön kände jag hur lugnet hälsade välkommen.
Tänk så vissa platser kan utstråla den där mjuka energin som är så god att vila och återhämta sig i.
Det här var sannerligen en dylik sådan.

Foto: Trollmor

Det blåste litegrann och vinden spelade på vattenytan.
Jag kunde följa deras kuttrasju med blicken, små krusningar som lekte ta fatt.
Än hit och än dit, och så om igen, lite retsamt smeksamt.
Det kändes som om någon även berörde mig.
Fast inombords. I själen. Av kärlek.


Foto: Trollmor

Nere vid vattenkanten fann jag en friargåva.
Varsamt placerad i det mörka vattnet, men givande själva ljuset i sig.


Foto: Trollmor - Blombockar, så passande,
och en finkänslig skogsnätfjäril

Det måste ha varit något med vinden den morgonen.
En rusig pust, en ljumsmekning mot kinden, en fjäril vid mitt bröst, en bevingad kärleksdans.
För överallt där vi gick möttes vi av dessa förälskade par.
Far visade på en liten miniäng vid vägkanten och sa att här brukar det vara gott om insekter.
Och det var det i sanning.
Jag drogs med i denna dans och fladdrade från blomma till blomma, från baggar till trollsländor och från fjärilar till humlor :-)
Yr, glad och lycklig.


Foto: Trollmor - Luktgräsfjärilar i romans på strå

Jag är så innerligt tacksam att jag fick följa med denna morgon.
Och alla andra tillfällen.
Tack för att du visar mig.
Tack.

~ Kram ~

19 kommentarer:

AnnA sa...

Humlepussen var ju bara för go'...
Ha en fortsatt bra dag!
hälsn
AnnA

Wenche sa...

Mycket stämnings fulla bilder

Anonym sa...

Å så fint, vilken snäll morfar som tar er med. Underbara foton, som vanligt! Kram på er!

Annica sa...

Va mysigt...önskar jag hade varit med...

hemma hos Bus sa...

Du kan verkligen konsten att fånga ögonblicken. Humlepussar och andra hemligheter :O)
Vilken härlig familj ni verkar vara, ni verkar verkligen vara såna som hittar på en massa härliga saker tillsammans. Det enkla är oftast det bästa.
Må så gott. Kram

Hjärtat Mitt sa...

Jag älskar dina foton!
De är helt sagolika!
Jag kan hålla med om att det är underbart att sitta vid en helt spegelblank sjö och bara njuta.
Det är vilsamt för själen.

Kram Mari

Annika Christensen sa...

Men vilka bilder du har tagit!!!
Det måste ha varit kärlek i luften.
Helt helt underbart att se.
Ha det fortsatt gott i sommar
Annika

Vardags-mirakel sa...

Så mycket kärlek du sett och förmedlar! Kram Eva.

♥ cloudberrie ♥ sa...

Vad gulliga foton!!!
VACKERT!
Det med humlor är som en tavla.

KRAM från Eva

♥ cloudberrie ♥ sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
♥ cloudberrie ♥ sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anna Stilla sa...

Vilka underbara bilder! Varje gång jag kikar in hos dig då tappar jag andan.

Kram
Anna

Mormors Veranda sa...

Vilken underbar morgonpromenad med mycket kärlek. Helt ljuvliga bilder.
Kraam Pling

Lallis - liv och leverne sa...

VIlket underbart inlägg, gumman!!:)
Kram Lallis

Vända blad sa...

En humlepuss - så underbart! Ja tänk vad som döljer sig bland gräs och strå! Slår vad om att i den sjön speglar prinsessan Tuvstarr sitt vackra blonda hår. Åtminstone i skymningen när vi andra sover...
Kram Maria

Poppins sa...

En härlig promendad i kärlekens tecken! Tillsammans med människor som man håller av - då är man nöjd med livet.
kramar från Poppins

infing sa...

Länge sen jag var här nu...åhhh va många vackra bilder!

Lallis - liv och leverne sa...

Kommer in och ger dig en måndagskram:)
/L

andi sa...

Du har verkligen en underbar iakttagelseförmåga. Jag önskar jag kunde stanna upp och se allt detta.. kanske jag snart landar i det, hoppas så. Otroliga bilder och bara ren balsam för själen hela din blogg :)

Kram