måndag 6 augusti 2007

Illusionisten


Foto: Trollmor

Det här är en film som inger en gammalmodig känsla, på ett bra sätt.
En känsla i miljöerna och i själva atmosfären.
Man sugs in i handlingen snabbt och sitter snart som en av de hänförda åskådarna i publiken.

Det hela utspelar sig i sekelskiftets Wien.
Det är en berättelse om kärlek, magi och mord.
Magikern och illusionisten Eisenheim (Edward Norton) uppträder inför fullsatta salonger.
Ryktet om hans förtrollande föreställningar sprider sig och snart infinner sig självaste kronprinsen Leopold (Rufus Sewell) tillsammans med sin tilltänkta fru Sophie (Jessica Biel).
Då Eisenheim ber att någon frivillig ska kliva upp till honom på scenen blir det Sophie.
När de då möts inser Eisenheim att det är hans förbjudna (kvinnan av klass, mannen av folket) ungdomskärlek som nu åter står framför honom 15 år senare.

Han beslutar sig för att försöka vinna tillbaka henne med hjälp av sin magi.
Under en privat föreställning blir Leopold personligt förolämpad och beslutar sig för att anlita polisinspektören Uhl (Paul Giamatti) för att granska Eisenheim närmare i sömmarna och på något sätt lyckas sätta dit honom.
Något som började som en kärlekshistoria utvecklar sig till att bli en mordhistoria.
Men vad är sanning och vad är bara väl utförda illusioner?

Det är en mycket välspelad film med duktiga skådespelare.
Speciellt tyckte jag om Uhl som trots sin lojalitet mot Leopold hyser en beundran gentemot den skicklige magikern.
Norton spelar med en slags lugn intensitet som i alla fall berör mig.
Som han säger i filmen:

Everything you have seen here has been an illusion.

Ungefär som min godisskål som stod på bordet. Poff! Borta!

8 kommentarer:

Min Skattkammare sa...

Åhh, Trollmor har tassat runt och tagit så fina morgondroppebilder!
Vad mycket vackert det finns att hämta i naturen. Vad skulle man göra utan den?
Och så har du sett en film som jag bara själv måste se!! Vilken mysis!
Var finns den? På bio eller i videobutiken? Nyss utkommen eller?
Är det ok om jag länkar till dig?
Måste hålla koll var du är och tassar runt! fniss
Kram Kicki

Maria sa...

Lät som en bra film och roligt hur godisskålar kan verka vara som illusioner! VArt tog allt godis vägen...har ingen aning =)

Poppins sa...

Nej, vad kul. Den filmen ligger precis här vid sidan om mig. Vi ska se den i kväll. Får återkomma och berätta vad jag tyckte om den.
kram

Mindi sa...

Tack för filmtipset säger filmälskaren. :) Jag tipsar också om en bra film i dag i min blogg.

Kramis
M I N D I

Mindi sa...

Jag hade spanat på den filmen länge men så slog jag till i helgen och hyrde den. ;) Annars gillar jag mest drama, svenska filmer och engelska deckare. Tja, jag gillar nog en hel del annat också men just det är favoriterna. :)

Kommer tillbaka igen... promise. :)

Ha det gott i värmen!

Kramis
M I N D I

Trollmor sa...

Min skattkammare: Ja du, utan naturen skulle man nog vissna bort. Det är där jag mår som allra bäst och laddar :-)
Filmen finns nog i en videobutik nära dig skulle jag tro ;-) Missa inte!
Länka på du bara.

Maria: Jag funderar fortfarande ;-)

Poppins: Kul! Berätta gärna vad du tyckte om filmen sen, det vore roligt att höra.

Mindi: Jag är nog också lite av en allätare när det gäller film.
Ha det så gott du med!


Kram!

Anonym sa...

Kul att hitta till en ny blogg!

Illusionisten såg jag för ett par veckor sedan, gillade den jättemycket! Den var så "mjuk och vacker" på något sätt...

Trollmor sa...

Gerda-Thyra: Det är så roligt att få nya besökare. Du är varmt välkommen hit!
Ja, visst är filmen vacker.
Nu ska jag tassa över till dig och hälsa på, kul! :-)