söndag 12 augusti 2007

Guldkorn


Foto: Mor

Idag har Stumpatrollet verkligen förgyllt min dag.
Det är helt underbart med allt nytt som hon lär sig, och hon suger verkligen i sig som en liten svamp.
Jag var lite trött efter gårdagens begifvenheter (mer om det imorgon), men hon kan konsten att pigga upp, och skrattade gjorde jag verkligen.

Hon inledde dagen med att redan i sängen spana in mina glasögon.
Jag borde ha anat oråd redan då, men är man nyvaken så är man...
Snabb som en kobra högg hon tag i glasögonen men råkade samtidigt nita mig över näsan.
Aj! vad ont det gjorde, och jag brast ut i ett skarpt nej & ajabaja.
Då ler hon så sött och urskuldande och tar det käraste hon har, nappen, och sträcker fram den till mig. Den lilla raringen!
Jag smälte som en glass i solen och gav henne en lång go kram.

Lite senare var vi hos min mor för en förmiddagsfika och de två tog en stapplande söndagspromenad i hallen.
Rätt vad det är hör jag hur mamma skrattar så att hon nästan gråter.
Jag undrar givetvis vad de pysslar med. Stumpatrollet hade mitt i ett kliv sagt halle-luja.
Ja, är det söndag så är det.

När hon satt och drack mjölk till lunchen kikade hon fram bakom glaset med ögonen glittrandes och sa titt-tut!

Där fick jag för att försöka låta bli att skratta så att hon inte ska göra mjölkfontäner.
Det är ju kul att testa vad man kan göra för tokigheter när man ska dricka och se om man lyckas lura mamma att skratta för att sedan själv frusta mjölk i pur glädje.

I eftermiddags satt jag på huk i trädgården med en liten blåfingrad tös i mitt knä som åt blåbär i takt med att jag plockade dem från busken.
Det var ett enda stort Mmmmmm.

Nu på kvällen när hon fått sin godnattvälling så la hon ifrån sig flaskan med ett förnöjt: -Dutt!
Jag brukar alltid säga slut när den är tom, men nu hann hon före.
I egen tolkning då.

Ovan är en av mina favoritbilder, fast jag har gjort om den lite eftersom den i original var lite suddig.
Min mamma tog den på oss samma dag som Stumpatrollet fyllde 1 år, den 4 juli.
Det var en så fin dag och jag tycker att det känns genom bilden.
Min älskade lilla unge!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken härlig liten en du har hemma! :) Fin bild oxå! :)

Anonym sa...

Så himla mysigt! Barn är det bästa som finns, det är fantastiskt med allt dom lär sej och allt dom gör.. mmm kärlek verkligen! =D

Maria sa...

Verkligen fint du berättar om din lilla, kan påminna alla småbarnsmammor att njuta av de små som är så underbara!

Mindi sa...

Stumpatrollet... vad sött. :)

Du har verkligen en mysig blogg.... jag trivs här. :)

Sov gott!
Kramis
M I N D I

Anonym sa...

Sicken sötnos:) Jättefin bild på er två.
Mvh Lallis

Trollmor sa...

Signe: Ja, en riktig liten raring :-) Tack!

Maria: Det är stort med små.
Och det är kul att få se saker på deras sätt ibland :-)

Maria-jag blommar: Tack!
Jag försöker njuta så mycket det bara går. Just nu händer det så mycket så det är extra roligt & spännande!

Mindi: Vad glad jag blir över dina ord :-) Kram

Lallis: Tack! Välkommen hit! :-)