onsdag 7 november 2007

Gammal kärlek


Romantisk farfar

Jag fann en liten pärla som liksom gnistrade till bland de gamla fotografierna.
En öm röst som kom emot mig genom de sirligt skrivna orden som doldes på fotografiets baksida:

... Något härligare än,
att uti dina ögon få skåda,
Ljufva rena kärleken,
men ljufligare skulle ändå vara,
att dig få äga hela lifvet långt.

Tecknar din
kärlekskranke Gunnar


Tyvärr är början av texten svårläst eftersom någon klippt bort en del för att få fotot att passa i en ram. Men visst är det vackert!

Farfar är född 1888 och farmor 1900. De fick 40 år tillsammans.
Farfar fick jag tyvärr aldrig träffa eftersom han dog 1963.
Min farmor fanns hos oss till 1986.
Jag minns henne som lite barsk.
Det skulle vara ordning och reda som min far uttryckte det.
Kanske därför som jag särskilt kommer ihåg ett tillfälle som var mycket muntert.
Det var när farmor bodde på ålderdomshemmet och vi gick och hälsade på "tanterna" (d.v.s. farmor och mormor) på helgen.
Vi satt en nätt liten skara på hennes säng i det lilla rummet hon hade och plötsligt så mäktade inte sängen mer för oss alla, utan gav vika med ett brak.
Sängbotten for mot golvet med oss i tät följd.
Upp ur själva ramen stack en skön blandning av stora och små fötter, sockar och gammelbensstrumpbyxor.


Farmor

Tänk om man kunde få slå sig ned en stund här för en pratstund om svunna tider.
Jag skulle vilja få höra hennes ord om farfar.

Stort tack till er som lämnar så rara fotspår här hos mig!
Jag blir lika glad varje gång.
Varma kramar!

13 kommentarer:

Lusthuset sa...

Är det inte underbart att hitta ett sådant rart brev. Tänk att få ett sådan, vilken lycka. Det har man aldrig fått, men jag tror att man var bättre på att skriva brev förr. Att din farfar dvs. en man uttrycker sig så fint är väl rörande det är nog inte många moderna karlar som skulle klara av. Så stilig har var och så fin din farmor var. Man skall vara rädd om och vårda minnet av dem som gått före. Jag tror att det är en viktig uppgift. Vi behöver ju våra rötter för att kunna växa vidare eller hur. Ha en skön helg. Kram.

Timotei sa...

Hei!
Han var en kjekk kar, din farfar! Så koselig med det vakre diktet bak på bildet. En blir jo så nysgjerrig på hvordan alt var. Skjønner godt du vil slå deg ned på benken sammen med farmor og høre henne fortelle.

Christina sa...

Hittade in här på din trevliga blogg:)
Så fina foton och så trevlig läsning.
Kommer tillbaka igen....

Sussie sa...

Du verkar ha en hel guldgruva med vackra gamla bilder. En sån ståtlig farfar. Mycket vackra ord, kanske något som går i släkten : )
Ha en riktigt fin dag.

Anonym sa...

Jag känner igen stilen på din farfar där han står lutat mot trädet, kan det vara sonen som är lik sin far? Och just ett träd!

Hoppas "bykdagen" lugnat ner sig!
Kram till er alla!

/S

Unknown sa...

Åhh,så vackra svartvita foton från förr,och så stilig din farfar var!
Så vackra kärleksord..underbart romantiska!

Kram*

Poppins sa...

En sådan söt liten romantisk historia och tänk vilka känslor som säkert svallade även bakom din farmors barska fasad. Man blir glad över att veta att de fått uppleva så stark kärlek.
Och din lilla historia om sängen får mig att le. Jag kan riktigt se kalabaliken och alla ben som stod upp i vädret. Antar att även farmor fick sig ett gott skratt?
Varma kramar

Designe sa...

Va härligt att läsa!..och vilka fina foton! Va skoj när sängen brakade ..hihi..
HÅller med om att det skulle vara så spännande att få slå sig ner och prata lite..hoppa tillbaka i tiden! Ha en skön helg! Kram :)

Linda Lunda sa...

Ja vem skulle inte falla för sådana vackra ord!?
Linda

Monolilith sa...

Underbara gamla bilder! :)

Christina sa...

Tittar bara in för att önska dig en skön lördag....

Anonym sa...

Underbart romantiskt och livsfint...

Trollmor sa...

Lusthuset: Jag tycker om själva bilden av farfar när han sitter och plitar ned dessa kärleksfulla rader till min farmor.
En man med stil, något för dagens män att ta efter kanske.
Nu får man ju på sin höjd ett rart sms ;-)
Kram

Timotei: Hej! Visst blir man nyfiken och vill veta mer om hur de hade det och så.
Min käre far började släktforska för några år sedan och vi har nu pratat om att tillsammans skriva ned historier och det vi finner på så att det finns bevarat.
Kram

Christina: Tack för ditt besök hos mig! Varmt välkommen tillbaka.
Kram

Zanna: Jag har några till på lut som jag inte kan låta bli att visa framöver.
Tack, du smickrar ;-)
Önskar dig en fin dag!
Kram

S: Sådan far, sådan son :-)
Det blev en mycket illamående helg, men nu verkar det ha lugnat ned sig något tack och lov.
Kram tillbaka!

Maria: Gammaldags romantik går inte av för hackor :-)
Välkommen hit!
Kram

Poppins: Ja, det blev nog både ett och annat skratt som porlade upp ur den sängramen :-)
Jag ler bara jag tänker på det.
Stor kram

Designe: Tänk om man kunde få färdas tillbaka i tiden för en stund, träffa kära och se hur de hade det och hur det såg ut på den tiden. Det hade varit spännande!
Kram

Linda lunda: Jag hade fallit som en fura ;-)
Kram

Monolilith: Välkommen hit!
Ja, visst är det härligt med gamla fotografier, de har en så inneboende charm på något vis.
Kram

Christina: Tack så mycket! :-)
Önskar dig en fin dag!
Kram

~eva~: Hjärtat slår några extraslag av glädje när man finner på romantik runt hörnet :-)
Kram