söndag 22 februari 2009

Livet på en pinne


Foto: Trollmor

Från himlen singlade tusentals spröda flingor.
Som naturens egen lyckokonfetti.
Tacksamt virvlade vi runt tillsammans för en stund.
Vi hade nämligen begivit oss ut i den vitskrudade skogen för att passande nog fira kärleken.
Oss emellan.
Med oss hade vi dyrbar last samt en välpackad ryggsäck med godsaker.


Foto: Trollmor

Vargen var helt med på noterna.
Endast den bästaste pinnen är god nog när det vankas korvgrillning.


Foto: Trollmor

Det sprakar och gnistrar.
Till lyst och i sinne.


Foto: Trollmor

Njuta bör man av varje smula.



Foto: Trollmor

Det var inte svårt att locka morfar att ta rollen som skogens konung.
Och vem kunde väl passa bättre.


Foto: Trollmor

Förtjusta skratt klingade mellan furorna på vår tur tillbaka hem.
Själv stod jag stilla en stund och bara tog in.
Skogen.
Flingorna som landade på mina axlar med ett litet nöjsamt knirr.
Stumpatrollets och mormors småprat sinsemellan där jag hör hur hon förtjust försöker få mormor att stå på huvudet i snön, och mormors varma skratt när hon så svarar att det kan hon inte.
Väntar in dem båda vid en liten backe på skogsvägen.
Sätter mig bakom min dotter på kälken och så susar vi utför.
Det pirrar.
Det gör det även när jag får syn på min käre M som står och tittar på oss när vi kommer pulsandes.
Möter hans blick och är vidunderligt glad.

22 kommentarer:

Fröken Förgätmigej sa...

Hej Trollmor!

Det här är stunder man bär med sig resten av livet, som sätter större avtryck än många andra "avanserade" nöjen!! Det gäller att njuta av det lilla i vår stora värld.

Kram på dig!!
//L

Poppins sa...

Det låter som en underbar dag som Stumpatrollet kommer att ha med i i hjärtat genom livet. Tack för att vi fick ta del av den.
kramar från Poppins

Lallis - liv och leverne sa...

Åh så härligt och så fint beskrivet!
Kram Lallis

Annie - Annalunda sa...

Käraste vän!

Du berör...så vackert...

Kram Annie

Anonym sa...

Så fina, och grattis! Vi har blivit så dåliga på att fira, men bröllopsdagen var vi ju faktiskt ute och åt och såg på film. I år är det dags för 15-årsfirande, jösses amalia! (Stumpatrollet är på kortet jättelik J när hon var i den åldern!)

Annica sa...

Va bra du skriver...precis som någon ovanför skrev, man blir berörd. Längtar också ut men här huserar en riktig dunderförkylning, får vara glad om vi orkar klä på oss :)

Vardags-mirakel sa...

Vilket härligt äventyr, så mysigt med korvgrillning och skratten mellan generationerna, kram Eva.

Min Skattkammare sa...

Grattis, vännen, till en lyckad utflykt med både magpirr och fötäring! ;o)
Visst är det ljuvligt att vi ivrigt kan ta del av allt det vackra därute. Tänk vilken förmån som de flesta länder inte har! Där möts man istället av grindar eller vägbommar och skällande hundar när man vill få sig lite naturlig natur till del.
Jag och maken föredrar också skogens vardagsrum när fika och annat gott vankas, och så sitter vi där som två kufar och är jättenöjda att vi fann varandra! :o)
Det är så härligt att läsa dina rader, och jag säger igen......det är verkligen din gåva!
Må väl!
Kramae Kicki

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Det finns ingen plats så rik som skogen och naturen. Såklart ska man fira där i mitt tycke.Å vad går upp mot en måltid i det fria, nej där har en filé-bit ingen chans.

Jag slutar aldrig att förundras över ditt otroliga sätt att skriva. Du är underbar tycker jag, så det så. Kram

♥ cloudberrie ♥ sa...

Vilken underbar blogg du har!
Jag "ramlade" in till dig av en slump och lämnar ett litet avtryck innan jag smyger vidare.

Du har så enormt stämningsfulla detlajbilder och du skriver poetiskt. Stannade till en liten stund och njöt.

Ha en fin kväll!
Hälsningar från Eva cloudberrie

Karin sa...

Vilken fin dag ni fick uppleva tillsammans! Jag är ledsen om jag upprepar mig men din underbara berättarstil är alldeles speciell!

Kram Karin

Maria sa...

Mysigt med en utflykt i det snöiga vädret!

Vad är det för någon bok du läser nu? rolig titel, är den bra?
Jag längtar så tills tredje delen av Ragde kommer på pocket.

Skatan sa...

Hej!

Vilket härligt inlägg! Gillar slutet...tänk att det kan pirra så där när man alls inte anar det. Då har man antagligen hittat rätt. Inte sant?

Kram!

Daniel sa...

Familj, natur å körv
- livets njutpunkt.

Anonym sa...

Tack Trollmor...kanske man kan använda sopen att fösa ut dom med? Bacillerna alltså :)

Lusthuset sa...

Vilken härlig vinterupplevelse. man får njuta av snön medan den finns för vips så är den borta...det är den här..borta lika fort som den kom. Tur att man hann fånga den på bild i alla fall. Ha det skönt och gott. Kram!!

Lallis - liv och leverne sa...

KOmmer in med en kram till goa du:)
/Lallis

Vända blad sa...

Vilka härliga bilder! Känner riktigt hur brasan sprakar och det ljuvliga oset från korven...
Älskar skogen och allt vad den har att visa upp! Tänk vad vi är lyckligt lottade som har sett vilka skatter som finns däri...
Ha en skön fredag och helg!
Kram Maria

Randi sa...

Vilken underbar berättelse. Men så mycket snö ni har - men bilderna kanske är gamla.
Önskar dig en riktigt skön helg!

Hjärtat Mitt sa...

Så mysigt. Fick flashbacks från när barnen var små och man var ute i pulkabacken. Det är en speciell känsla.
Ha en skön helg!

Kram Mari i Marieholm

Anonym sa...

Hej!
Jag hittade hit av en slump men blev genast fast. Du har en härlig blogg!
Hälsningar, Päivi

RANA sa...

Käraste söta! Paketet har kommit! Så himla fint. Tusen tack till dig! Lilla Surrabutt fick öppna och hon blev så kär i trollkortet. "Är det här till mig" sa hon om den fina tändsticksasken. "Ne-hej du min lilla plutta" sa jag "den är till MIG". ;-)

Sån fin dag ni har haft. Och du måtte vara helt makalöst huslig med dina muffins och grejer. MUMS.

Bilden på morfar är helt obetalbar! Haha. Underbar.

"Som naturens egen lyckokonfetti." Ingen kan säga det bättre.

Massor av kramar och tack igen.

/R