måndag 2 mars 2009

Polly och Pippi


Foto: M

Två förväntansfulla förklädesflickor vispade och rörde så det virvlade omkring små fluffiga vita mjölmoln som kittlade kinderna.
Näsvingarna lyfte av alla goda dofter som spreds och jag tror nästan att de också tog sig en liten flygtur runt i köket.
Lördagsförmiddag och muffinsbak.
Riven blodapelsin och en skål med Pollygodis.
Ett, två, tre och skutt ned i smeten.
Stumpatrollet förbereder formarna för en puff in i ugnen.
Nu är det spännande.



Foto: Trollmor

Men döm om vår förvåning när så de nybakta muffinsen vips är borta!
Inte ens en liten smula finns att beskåda.
- Tjolahopp, tjolahej, titta på mig!
En sprallig röst ljuder mellan degbunkarna.
Och där, uppflugen på mjölbingen står Pippi!
Ni kommer kanske ihåg att jag till detta år lät henne flytta in i vårt kök, men nu börjar hon visst ta sig vissa friheter.
Knycka muffins på detta dära viset.
Nog för att hon är världens starkaste tjej, men inte kan hon väl ha hunnit med att få med sig en hel plåt alldeles ensam?


Foto: Trollmor

Just då får jag upp ögonen på hennes två medhjälpare som försöker springa och gömma sig.
Tommy och Annika. Det borde jag ju ha förstått.


Foto: Trollmor

- Varsågoda! ropar Stumpatrollet förtjust.
Nu blir det visst kalas i ett huj.
Nedför trappan hörs snabba steg.
Kan det vara husets sjörövarkapten som är på väg?

12 kommentarer:

Lusthuset sa...

Jag förstår att det går vilt till när ni bakar.....men fina goda muffins blev det i alla fall, om det blev någon över till er. Ha en bra dag. Kramis!!

Lallis - liv och leverne sa...

haha; underbart!:)
Muffinsen ser jättesmarriga ut:)
Kram Lallis

Vända blad sa...

Mysigt med muffinsbak! Men att självaste Tommy och Annika var så fräcka, det kunde man ju aldrig tro...själv hade jag nog gissat på Knorrhane o Ruskprick! Sån tur att man aldrig bliva stur!
Har skrivit om dig idag så kika in får du se...
Kram Maria

Anonym sa...

Du har en underbar blogg och verkar hysa samma förkärlek till sagor, barn och barnböcker som jag. Härligt att jag hittade dig.

Vardags-mirakel sa...

Jag läser med ett leende på läpparna, hel mysigt!kram Eva.

Karin sa...

De ser väldigt smarriga ut, förstår att de var populära både hos stora och små, levande personer och sagofigurer. Kramar Karin

Poppins sa...

Det låter gott med nybakade muffins. Men att det går åt förstår jag när man har Pippi i huset - hon har nog stor aptit och så ska det väl räcka till Lilla Gubben också.
kramar från Poppins

Hjärtat Mitt sa...

Sickna ena! Försöka stjäla alla goda muffins på det där viset :)
Hoppas att ni fick smaka några i alla fall innan sjörövarkapten kom och tog resten.

Kram Mari i Marieholm

Niklas exponeringstränar sa...

Mors. Jag hittade hit från Ranas Horisont. Fina bilder du tar. Jag gillar särskilt flickan på kälken, hunden med pinnen och korvgrillningen från inlägget under. Fint komponerat och exponerat.
Ha en trevlig dag
/Niklas

Maria sa...

SÅ roligt du skriver! LÅter som goda muffins så jag förstår att Pippi smaskade i sig dem.
Tack för att du röstar på mitt hem!

Lina sa...

Muffinsen ser ju jättegoda ut! Vad är det för ålder på det lilla trollet?
/Päivi

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Vilket äventyr! Muffinsbak och främmande av Pippi och kompani.
Skulle nog tro att det smakade gott med nybakade muffins.

Jag gillar den där med Pippi....
Se på pippi, se hon bakar, hon bakar kakor så att det knakar....
hon bakar stora, hon bakar små, hon bakar några med Herr Nilsson på *skratt*
Ha det gott kära du. Kram