söndag 3 juni 2007

Tiden är inne


Foto: Trollmor

Mullvaden har avslöjats!

Nu fick jag ju retligt nog inte se finalen i fredags utan var tvungen att hålla mig till igår.
Detta p.g.a fredagskvällen tillbringades i en mörk lokal med en pistol skjutklar, redo att peppra mina arbetskamrater. Laserdome.
Inalles var vi 14 stycken, lika många deltagare som i Mullvaden.
Och jag kan säga att det är nog tur att likheterna slutar där, annars hade jag nog dragit på mig en hel drös misstankar, dvs. varit en given Mullvadskandidat.
Jag var helt klart bäst. På att få minst poäng. Det var en mina här och en mina där. Ett skott här och ett skott där.
Och så alla mina centimetrar som hade svårt att dölja sig.
Jag som tyckte att jag var så duktig när jag sprang omkring som ett uppochnedvänt V och i tankarna var lika cool som värsta FBI agenten.
Jag har nog sett alldeles för många deckarserier.
Hursomhelst.

Det var en högtidsstund i fåtöljen när finalen rullade igång.
Äntligen skulle man få reda på sanningen.
Vem det är som har gäckat de övriga deltagarna. Vem som har avslöjat Mullvaden och därmed vinner äran och vinstpotten. Hemligheten med kapslarna som de skulle vara så rädda om.
Det visade sig att inuti kapslarna låg varsin liten del av ett fotografi. Ett fotografi av just Mullvaden, fast som barn.
Jag såg direkt när man fick se bilden av ett öga att jag hade satsat på fel häst.
Det var Anna som var Mullvaden. Alexandra, som jag hade tippat, vann istället tävlingen. Emanuel blev tomhänt.
Jag tycker dock att årets Mullvad var aningen för anonym. Det var lite för mycket en i gruppen. Visst, det gäller ju att inte bli avslöjad, men det hade gärna fått vara mer edge i det hela.
Jag kommer ihåg första säsongens Mullvad, Christine, som kommenterade när de som åkte i hennes bil bara blev färre och färre minsann.... Vad kunde det bero på?
Nu håller jag tummarna för en ny säsong nästa år.
Tills dess.... någon som vill leka Mullvad med mig?

Inga kommentarer: