tisdag 12 juni 2007

Efter regnet


Foto: Trollmor

Så kom då äntligen lite regn framåt kvällningen.
En andningspaus mitt i hettan.
Åskan hade legat i luften ett tag och mullrande släppte den loss.
Spänningen försvann. Det var som om allt sedan fick chansen på nytt.
Luften kändes ny och fri.

Jag önskar att jag på samma sätt kunde bli bättre på att själv släppa saker.
Istället går jag omkring och tänker och vänder och vrider på vad det månde vara som uppehåller mina tankar. Något som tar mycket energi.
Det vore så mycket bättre om jag bara kunde tänka: ok, den personen har den åsikten om en viss sak och sen att det bara får vara så. Inte bry mig om det.
Jag är medveten om att det är något jag måste jobba på och jag har blivit mycket bättre på det också. Många saker har fått en helt annan betydelse och jag värderar annat högre.
Jag borde också lära mig att leva mer i nuet. Inte halka tillbaka i något gammalt eller likaså i sådant som ligger framför mig och gnager.
Jag hoppas i alla fall att jag genom att vara mer medveten om mina tankar ska kunna hitta ett bra sätt att bara låta dem rinna iväg.
Och istället fokusera på det som skänker glädje och är vackert.
Jag låter denna klara vattendroppe bli en påminnelse om just det.

Inga kommentarer: