måndag 26 oktober 2009

Skrud


Foto: Trollmor

Ni kanske kommer ihåg monsterbladet från vårt hemliga äppelträd?
Nu är det ju så att vi faktiskt har ett äppelträd till.
Med som synes fler än ett endaste äpple.
Trots det så är det ett retsamt träd:

Jag känner en skrockande äppelfura,
ni må tro det mig försöker lura.
Det flinas och blinkas och tungan räckes ut,
det släppes äpplen i knoppen med ett barkande flin.
Men efter en kärnfull dust jag segrar till slut,
och skuttar därifrån med äppelfamn och rödkindad min.

Slår mig ned och mumsar bredvid en rogivande lavendelkör som stillsamt vyssar ett vissnande löv till vila.




Foto: Trollmor

Blickarna vänds uppåt när ytterligare ett sömnigt löv singlar ned.
Som små galgar i naturens klädkammare hänger de där och dinglar, näsorna.
Och visst är det snart dags att byta klädnad.
Den mer färgsprakande kostymen bytes då mot en mer vilsam vit.
Under tiden bjuds vi på glitter och paljetter i det sista framträdandet.
Sedan länge utsålt. I hänförd tacksamhet ger vi vårt bifall.
Höst. Fall. Stundande snöfall.


Foto: Trollmor

Föreställningens skimmer kastar ett varmt ljus även inåt.
Skingrar mörkret och sprider glädjen.
In mot det varmaste röda.


Foto: Trollmor

Röda spirande känslor.
Förväntan.
Tills vidare lite av skogens, sedan en tid tillbaka, utsmyckning.
Skrymtjulpynt.
Håll till godo.


Foto: Trollmor

**********************************
Jag har blivit utmanad av kära Poppins
En utmaning som består av att be 5 bloggvänner beskriva min blogg med ett ord.
Så jag frågar nu:

* Speja
* Alviken
* Jag blommar
* Lusthuset
* Min skattkammare

... samt Poppins i retur ;-)

vill ni?



*******************************



~ Kramar Trollmor ~

15 kommentarer:

Lusthuset sa...

Ett ord kära Trollmor!

FÖRTROLLANDE!

Kram!

Hannele på Hisingen sa...

Gamla äppelträd har karaktär.

Min Skattkammare sa...

Inte så vackert ord kanske men......
Närande.
Därför att den lyser tycks den nära....
Förstår du.....?
Kram skogsvännen!
Kicki

Min Skattkammare sa...

.....glömde ju....
Vilken härlig start på denna dag att få läsa dina ord! :o)

Wenche sa...

Det var så lustigt med monsterbladet, jag blev helt häpen, för jag har ett päronträd där päronen äts upp av små drakar med löv vinger.Jag förstår att du inte har mycket tid för eget arbete nu .När mina barn ar små var det inte möjligt att måla, jag fotade mest.Men så småningom kommer du att göra massa härliga saker böcker och dikter.Jag tycker det är viktigt att dina poetiska betrakelser kommer ut.

Maria sa...

Hej!
Jag är med! Ska man skriva här eller i et inlägg på sin blogg?

Maria sa...

Då svarar jag: SAGOLIK!

promenader på landet sa...

Åh vad jag njuter av dina vackra och klara naturbilder i dag! Stor kram från Maria

Vända blad sa...

Hej! Kanske inte det mest poetiska ordet men - VARM! Tycker du har en sån värme i allt du skriver, stort som smått. Att se skönheten i det lilla, osynliga, som många trampar på. Tjappo hälsar till Vargen att han blev "yster som en kalv på grönbete" när snöflingorna föll...de var ju så många och smälte så fort... Hur skulle man kunna fånga dem alla?
Ha det gott!
Kram Maria

Miss Cherry sa...

Du skriver så vackert!
Förtrollande! Det är det enda ord som behövs för att beskriva din blogg! Och ja, vill du länka så känner jag mig hedrad!

♥ cloudberrie ♥ sa...

VACKERT! (inte för att jag fjäskar nu & säger ett ord ;) Men din blogg ÄR verkligen så vacker!!! Njutar av dina skira foton och ditt broderande språk.

Varma kramar från Eva

Poppins sa...

Jag har knappt hämtat mig från Kulturkaramellen ännu, den går jag och suger på och njuter av! :)
Så hur i all världen ska jag kunna beskriva din blogg med något liknande...
(tankepaus....)
Nej, jag får inse att något lika klurigt kan jag inte komma på. Men det allra första som jag tänkte på när jag läste om utmaningen var:
MAGISK
Din text och dina bilder drar oss in i din magiska värld. En värld full av sagoväsen, trollskogar och en riktig sagofamilj.
kramar från Poppins

Speja sa...

Åh, det är så många ord - fina ord - som passar in på din blogg. Att bara välja ett är verkligen en utmaning. Den står för att se det lilla, lilla, att hålla fast vid fantasin, ordmagi och massor med värme och kärlek. Vad passar då? Kanske "hjärtevärmande" - åtminstone för mig.

andi sa...

Här får ett till på köpet ;)
*Kittlande*, dina bilder och ord får mig att känna förväntan och leder mitt fokus tillbaka till det viktigaste i livet, våra barn och vår fantastiska natur :)

Kram
Andi

Hjärtat Mitt sa...

Så vackert!
Naturen bjuder verkligen på ett sagolikt skådespel nu på hösten.

Och julpynt redan :)

Ha en skön söndag!
Kram Mari