onsdag 7 oktober 2009

Du är fin som en blombukett


Foto: Trollmor

På köksbordet står den sista lilalilla trädgårdsbuketten och minner om sommarens skimmer.
Nyanser och toner som bildar ledmotivet till denna höst.
Ett blickfång och tankesprång som glädjeskuttar mot mitt inre och slår rot.
Jag sjunger med och låter nya små vattenkannedroppar bevara blombladsberusningen en liten stund till.
Små och stora händer klappar takten och det dansas runt på köksgolvet.
En liten näve finner på ett lika litet grytlock och så bär det av på små ivriga vingliga ben.
Sommarsolsleende.
Värmen infinner sig som om en mjukbullig humla letat sig in sökande efter en gyllene pollenpuff.
Surrandet smälter in som en lekfull andrastämma till blomstermelodin.
Humlan brummar förbi och släpper några guldgula korn i min öppna hand.


Foto: Trollmor

- Mamma, jag älskar dig! Du är fin som en blombukett.

Älskade unge.
En pust av guldkornsstoft.
Jag sparar dem ömt.

14 kommentarer:

ANKAN sa...

Hej Trollmor!

Vilken fantastisk bild på din lilla troll unge!

Jag är nyss inkommen efter en timmes promenad med hundarna i vackert krispigt höstväder. Denna dag kommer att bli bra!

Ha det gott!

Kram kram

ANKAN

Annica sa...

Fin som en blommbukett...va gulligt sagt!

Monica sa...

Fin som en blombukett...Åh, vad fint sagt ;) Även om det inte är jag själv som fick emot ta de orden så smälter jag :) Trevlig Helg
Tjingeling
Monica

Fröken Förgätmigej sa...

Ungar kan verkligen värma ens hjärta!!!

Fröken Förgätmigej sa...

Ungar kan verkligen värma ens hjärta!!!

promenader på landet sa...

vilken härlig tjej du har!! Kram Maria

Anna - På landet Mot skogen sa...

Underbart :)

Hjärtat Mitt sa...

Underbar bukett och underbara ord från Stumpatrollet :)
FÖ'ör att inte tala om bilderna på henne både i detta och i förra inlägget.
Ha en fortsatt trevlig helg!
Kram Mari

Min Skattkammare sa...

Bor det en liten poet i lilltrollet också!?
;o)
Ord kan vara som "gyllene äpplen i en silverskål", så viktigt att vi handskas varsamt med dem.
Kram vännen

Anonym sa...

Så fint skrivet!

//Cissi

Vardags-mirakel sa...

Så vackert skrivet, vilka underbara ord från din fina dotter! Ha det bra, kram Eva.

Poppins sa...

Söta ord att spara i minnenas bok.
kramis

Vända blad sa...

Guldkornsstoft...tänker på boken om Gubben Blund som strödde sömnsand i ögonen på alla trötta. Vilken underbar kärleksförklaring -rakt in i hjärtat =)
Tack för att vi fick vara med på ett hörn ;)
Kram Maria

Annika Christensen sa...

Hej!
Ordlöst och helt underbart.
Ohh vad jag saknar barnen...
ingenbor hemma längre.
Annika