söndag 20 september 2009

Sötsopp


Foto: Trollmor

Vår nostalgiresa styr så sakteligen hemåt igen.
Vargen och jag sov en sista natt i husvagnen.
Han ihoprullad som en liten räv, månne kände han gemenskap med sina rödpälsade gelikar på barndomstavlan som prydde väggen.
Jag nedkurad under ett tjockt täcke.
I nattens mörka timmar vaknade jag till av att det poppade mot taket.
Några ekollon landade kvickt där innan de rullade vidare ned mot marken.
Vi tog farväl av sommaren och hälsade på vårt vis hösten välkommen.


Foto: Trollmor

Vårt fjärde födelsedagsbarn har också vederbörligen blivit firad.
Även om M nu börjar uppvisa en viss ålder ;-)
Jag tog till ett gammalt beprövat knep, kärleksvägen via magen, medan våra töser gav de varmaste kramarna och de sötaste pussarna.


Foto: Trollmor

Jag tror att jag i dessa svampplockartider är ganska ensam om att bära med mig svampar ut i skogen :-)
Men är det tävlingsdags så är det.
Fyra goda svampar hade jag med mig i korgen:
nämligen Bus, Ankan, Alviken och så Karin.
De hade så att säga hatten på rätt fot när det kom till att finna på vilken svamp som var en luring i min Trollskog.


Foto: Trollmor

En liten assistent i form av ett Stumpatroll fick sedan plocka en vinnare ur korgen.
Grattis Karin!
En present kommer att singla ned i din brevlåda.


Foto: Trollmor

Får jag lov att presentera den lilla luringen,
min alldeles egna sötsopp!


Foto: Trollmor

Men henne bär jag ömt med mig hem igen.
Även om hon är alldeles underbart go, nästan så jag vill äta opp´na, så tror jag att det får räcka med oräkneliga pussar på hennes sötsoppsknopp :-)
Väl mött i svampskogen mina vänner!

~Varma kramar Trollmor ~

Psst Jeanette, du hade en undran...
Om du skickar ett litet mail så ska jag svara dig :-)

8 kommentarer:

Hannele sa...

Vi har också fått tårta ;)

Anonym sa...

Sötsoppen är visst en bussopp också, om man får tro en viss liten herre på 5 år :) Kram på er/ Sofia & co

Karin sa...

Åhh vad glad jag blir! :) Tack rara sötsopp som drog just mitt namn. Ljuvliga bilder...alldeles särskilt den på sötsoppen. Kramar Karin

Poppins sa...

Utav alla svampar i skogen måste sötsopp vara den ovanligaste och absolut den sötaste!
kramis

Vända blad sa...

Å, jag visste det! Klart att den sötsoppen inte hörde hemma bland de andra halvruskiga myskosvamparna - hon är ju helt underbar i sin egen lilla hatt! Stort grattis till vinnaren!
Kram Maria

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Vad skoj för vinnaren. Vilken underbart härlig dragning jag fick äran att vara med i. Ibland är turen inte med mig men jag fick iaf vara med, fniss.
Hoppas att ni mår bra och kan njuta av höstens sista dagar. Här har det varit frost ett par mornar så nu är hösten här på riktigt.
Min dator är fortfarande inte lagad så därför är det lite tunnt med både inlägg och kommentarer från min sida men jag kommer absolut tillbaka.
Stor KRAM till dig från mig

Zäta sa...

Att läsa din blogg är som att meditera.
Lugn och ro och mycket "jag vill ha mera".

andi sa...

Å, vilken sötis, underbar bild :) Jag gillar också dina bilder som du lägger på den lite "tecknade" redigeringen på, om du förstår ;) Blir riktigt coolt :)

Må så gott :)

Kram Andi