tisdag 2 juni 2009

Förplägnad, flor och så lilla Mor


Foto: Trollmor

Gårdagens morgontimmar tillbringade jag, Längtanshjärta, Vargen och min gode far ute i skogen. Vandrandes, småpratandes och fotograferandes.
Allt under solens värmande strålar.
Min lilla låg i vagnen. Ömsom tjoandes, ömsom stilla då bara de små nakna tårna stack upp. Ögonlyst och solbekysst.
Vi hade precis passerat ett torp, far & Vargen hade tassat en bit i förväg då stigen var smal, jag och vagnen sände iväg små gula pollenmoln där vi drog fram.
Då såg jag något i ögonvrån, en gyllene liten surrboll, i full färd med att avnjuta ett riktigt guldmål i en väl vald humlebägare.
I sanning ett blomster värdigt en humla :-)
Vilken lyckoträff!
Ni må tro att jag kastade mig kvickt ned i gröngräset med kameran i högsta hugg.


Foto: Trollmor

Det var en snabb liten rackare, men som ni ser så hade jag tur då den kom tillbaka som hastigast för en påtår.


Foto: Trollmor

Söndagen bjöd också in till en mysig fikastund utomhus.
Jag hade bakat en chokladtårta som vi hade med oss till min Mor, dagen till ära.
En riktig konfekttårta, så det blev ett och annat förnöjt brummande även där.


Foto: Trollmor

En sång till Mor...


Foto: Trollmor

... och en blomma till Mormor.

Jag vill dig något solvarmsgult så gärna plocka,
lite av din värme tillbaka få ge.
Djupblå visdomsblick i dina bruna får se,
en spegling av kärlek och trygghetshand.
Gläds och dansa, du vackra daldocka,
i somrigt, fröjdfullt trädgårdsland.

~ Många kramar Trollmor ~

12 kommentarer:

Such a Wondrous Place this Faery Space sa...

Glorious capture! Blessings dear girl!

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Vilken härlig dag med hela Trollfamiljen. Ha det gott kära du :O) KRAM

Lusthuset sa...

Vilken härlig morsdagstur i försommarskogen. Underbara bilder på humlan och humleblomstret...mina favoriter bägge två. Hoppas att du också blev vederbörligen firad lilla Trollmor. Ha en skön vecka. Kramis!!

Speja sa...

Vilken ljuvlig skogspromenad. Allt omkring dig blir vackert...hur bär du dig åt? Men tack för det, i alla fall:)

Vardags-mirakel sa...

Så fina bilder, tur och skicklighet när man ska fota humlor! Ha det bra, kram Eva.

♥ cloudberrie ♥ sa...

Så vackert, du har fångat de små vardagslyckotingen igen. Njuter av dina foton och dina vackra ord.

KRAM från Eva

Vända blad sa...

Det ska vara du som lyckas föreviga ett kort ögonblick! Och vilken tårta...
Kram

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
ANKAN sa...

Humlor är ju så ulliga och gulliga och runda och goa så att man blir glad i hela kroppen när man ser dem. De jobbar på för fullt i vår rodedendronbuske för tillfället. Surr, surr!

Ha det gott!

Kram ANKAN

Hjärtat Mitt sa...

Ljuvliga humleblomster. Verkligen passande att hitta en humla där. Jättefina bilder du lyckades fånga.
Och lilla Längtanshjärtat som både vill äta och plocka den fina blomman :)

Kram Mari

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Fick ett mail om en ny blogg, såklart smög jag dit...och hittade "Vargen". Stilig som tusan ;O)Hoppas att ni har det bra. Kram kram

Hannele på Hisingen sa...

Många fina ögonblick du fångat.