onsdag 10 juni 2009

Nyfiken


Foto: Trollmor

Något lockade och pockade på uppmärksamhet när jag kom och strosade längs med grusgången.
Nyfiken fick jag allt lov att ta mig en närmare titt.
Och där, mitt bland regnvåta grässtrån och små glittrande bladblänk, låg en liten alldeles bedårande sidenkjol varsamt tillrättalagd.
Vid kjolkanten låg även ett par pyttesmå pärlbeströdda skor och tätt intill vilade en lilaskimrande krona.
Mellan frasiga sidenveck kunde jag även skymta ett litet smycke som glimmade till som av pärlemor i solen.


Foto: Trollmor

Försiktigt kikade jag mig omkring för att se om jag kunde se några spår efter vem som kunde äga denna vackra klädnad.
Bara en armlängd bort fick jag istället syn på ännu en kjol, lite mindre dock, men nogsamt upphängd på ett blad.
Nu började jag verkligen fundera.
Var det inte så att jag under nattens timmar nog tyckt mig höra en sällsam melodi utifrån trädgården. Följd av skratt och viskande röster.
Och det fladdrande ljusspelet som var förbi i ett ögonkast, var det möjligen små kulörta lyktor, tända till fest.
Kanske drömmen jag hade inatt om två små älvor, glatt dansande hand i hand mellan svajande blomster inte bara var en dröm? Vem vet ;-)


Foto: Trollmor

Nu tänker jag vara nyfiken i en strut och se om jag kan lyckas få svar på en helt annan fråga :-)
Nämligen, vem är du som hälsar på här hos mig?
Många av er känner jag ju igen, både som bloggvänner, vänner och kanske även andra bekanta ansikten, åter några som små tassavtryck när ni kikat in.
Det vore mycket roligt och spännande med ett litet hej från just dig.
Här är i alla fall jag och mitt Längtanshjärta:
- Hej, hej på er!
(den uppmärksamme noterar säkert den lilla ivriga och bestämda näven och kan säkert räkna ut hur länge struten sedan fick innaha sin dåvarande form)


Foto: M

Du som inte har en egen blogg gör bara som så att du klickar på Namn eller Anonym, ett fotspår i form av ditt namn gör oss extra glada :-)
Som tack och som lite färdkost på vägen bjuder Stumpatrollet dig på glass.
- Varsågod att smaka!


Foto: Trollmor

Eller, delad glass är dubbel glass ;-)

~ Många kramar Trollmor ~

20 kommentarer:

ANKAN sa...

Mums, mums, vad härligt krispig strut ni bjuder på och glassen gör min strupe len.

Tack för besöket hos mig och tack för härligt besök jag nu får hos dig, som alltid.

Jag kan tänka mig att ni är ute på många härliga upptäcksfärder i sommarens vackra natur nu...det är ju full dramatik där ute nu bland kronblad, i spindelnät, på ängar, i myrstackar och i jordhålor.

Jag önskar er en fortsatt härlig junimånad som förhoppningsvis snart också skänker er lite värme!

Kram

//Ankan

hemma hos Bus sa...

Mums vilken magiskt god glass...
Skogstokig eller inte, jag skrev iaf en liten kommentar i den nyfunna bloggen,den som också går i den förtrollande naturens magi.
Hoppas att eran dag blir bra. Kramelikram

Fröken Förgätmigej sa...

Du skriver lika vackert som vanligt :-) Blir alltid glad när jag kikar in hos dig!

Kram på dig! // L

Fröken Förgätmigej sa...

Du skriver lika vackert som vanligt :-) Blir alltid glad när jag kikar in hos dig!

Kram på dig! // L

Lusthuset sa...

Hej lilla Trollmor. Du är bara för härlig med dina små äventyr bland blommor och blader. Ja mig "känner" du sedan tidigare, men jag säger "Hej" ändå och smakar gärna på glassen. Ha det bra. Kramar!!

Vardags-mirakel sa...

Så vackra bilder, och ditt underbara språk ger mig rysningar av välbehag! Ha det bra, kram Eva.

Annika Christensen sa...

Fler som sitter uppe mitt i natten.
Super fina bilder på vallmon och visste är det underbart att få uppleva detta.
Ha det gott
annika

Maria sa...

Du skriver så vackert!
KRAM och tack igen för boken, jag läser den nu...

Speja sa...

Är helt övertygad om att det var älvor som gästade din trädgård när dimman låg som en skyddande dimma över gräs och dagg;)

Poppins sa...

Man blir lite nyfiken på sina läsare ibland. Jag har räknat ut att inte mer än 10% lämnar en kommentar hos mig. Och det tycker jag är helt OK men visst undrar man ibland.
Hoppas du blir bjuden på balen i skogen nästa gång. Kanske du kan låna någon av de vackra sidenklänningarna och dansa med en vacker trollsländeprins hela natten.
kramar från Poppins

Min Skattkammare sa...

.....det är bara jag som kikar in....
Man måste ju bara se vad som försigår där på den berömda Pepparkaksvägen! :o)
Jag hoppas att det är många som hittar hit, för de vet inte vad de missar annars!
I morgon måste jag spana i trädgården för såna där fina kjolar är på modet här också! ;o)
Kramar till dig min skogsvän!
Kicki

Monica sa...

Det får mig alltid att le när jag ser att du gjort ett inlägg :) Nyfiken på att läsa din fina text och njuta av dina bilder......
Tjingeling
Monica

Hannele på Hisingen sa...

Kul kort på vallmon.

Min Skattkammare sa...

Glömde ju säga att bilden på dig och Längtanshjärtat är sååå fin!
Kram igen!

Hjärtat Mitt sa...

Har det varit älvdans hos dig! Så mysigt. De måste ha haft bråttom iväg, de små liven, annars skulle de väl aldrig ha glömt sina fina kjolar.
Hälsa Stumpatrollet och tacka för glassen. Den var väldigt god.

Kram Mari

Anonym sa...

Jag älskar att läsa dina fina, kluriga, trolska och hemlighetsfulla texter. Jag njuter och återvänder gång på gång!!

♥ cloudberrie ♥ sa...

Trollmor, dina ord är magi!
Älskar verkligen att kika in till dig & finna vackra inlägg.

Kram från Eva

Sussie sa...

Hej på er och tack för smakbiten :) Jag går runt på en bloggpromenad såhär efter mitt datahaveri och önskar alla en glad midsommar, så även här. Hoppas er midsommar blir varm, magisk, mumsig och trevlig. Kramar till e.

andi sa...

Hej! Första gången jag tittar in! Vilka vackra bilder och ord du ger! :) Önskar er en fin sommar!
/andi

maria sa...

Jag dyker in här lite då och då, men inte så ofta som jag skulle vilja (om dygnet hade några fler timmar ...) :-)