måndag 25 maj 2009

I skogen


Foto: Trollmor

Hela mitt väsen drogs villigt med i de toner som hälsade mig när vi gick till skogs i helgen.
Sprittande, lysande och otroligt livfulla dansöser bjöd upp i mossan, jag neg och tackade mer än gärna ja till en virvlande tur.
En solstråle lekte tafatt och for iväg in bland furorna, mellan de svartvitklädda som nickade gillande och de mjukt grönbeklädda som viskade sinsemellan och svepte med sina böljande kjolar.
Runt, runt och skutt och så hopp.
En barrbekrönt gråskimrande sten och en barksvajande stubbe som lyfte på hatten.
Och så tillbaka igen.
Rakt ned i blåbärsriset for jag och landade bredvid Vargen som intensivt stod och spanade längs bladverket.


Foto: Trollmor

Jasså, jaha. Han hade fått ögonen på Stumpatrollet som passat på att slå sig ned en stund i solen och ta en välförtjänt fikapaus.
Kanske kan det tänkas att det bliva en liten smula över åt en hungrig Varg.
Och givetvis, varsågod min fyrbente vän.


Foto: Trollmor

Rakt framför oss där vi satt, behagligt nedsjunkna bland kottar och Putteris, tronade stora bumlingar under trädens kronor.
Omsvepta i skogens egen grönmjuka sammetsmatta.
Stolta, ståtliga, likt mäktiga konungar som regerat ett sedan länge bortglömt rike.
Mossmattan förvandlas till en mantel, några björkkvistar blir till en gnistrande krona och är det inte ljudet av en frustande häst som hörs där borta?
Stilla sitter jag och vilar in i allt detta.
Det finns där, bara vi vill lyssna.
Och det skänker frid.


Foto: Trollmor

Efter en stund beger vi oss vidare.
Tillfreds både i magar och i sinne.
Stumpatrollet springer glatt framför oss och Vargen tassar ivrigt på.
En solsmekning på min kind och en viskning som bärs fram av vinden:
Kom snart tillbaka!
Jag ger mitt ord.

12 kommentarer:

Sussie sa...

Härligt att få ta del av er mysiga promenad :) Och underbart att få se vackra vargen igen. Inspirerad av er naturupplevelse knyter jag nu på mig mina skor för en morgonpromenad i solens sken. Ha en fin dag, kramar och Yl till er

Speja sa...

Hej! Mysigt att få följa med er på er tur. Vi har också klivit på i både skog och på äng och blivit trollbundna av allt det underbara som finns där just nu. Ha det fint.

ANKAN sa...

Hej på er!

Det låter som även ni har haft en riktigt mysig långhelg i vacker vår/sommarnatur.

Mossiga stenar och solsken är ju bland det bästa som finns både för stora vargar och för småtroll på upptäcksfärd i skogen.

Sköt om er!

Kram ANKAN

Monica sa...

Mmmm...som poesi :) Vilken härlig promenad.
Tjingeling
Monica

Min Skattkammare sa...

Jag ger också mitt ord.
Skogen lockar mig ut, och med kärlekens rep trollbinder den mig. Alltid samma fura och gran, samma mossa och ris, samma stock och sten, samma fågelsång, samma vila........
Och ändå trollbinder den mig på nytt varje gång. :o)
Underbar text du ger oss!
Kraaaam min kära skogsvän!
Kicki

Such a Wondrous Place this Faery Space sa...

This is lovely! Your photos always bring me back to when my little ones were even smaller:) Thanks for the moss, too. A favorite for me, I love it. Blessings.

Vardags-mirakel sa...

Så underbart du berättar, sötaste klänningen har Stumpatrollet! Kram Eva.

♥ cloudberrie ♥ sa...

Myyysigt! Tycker om din levande beskrivning, det är poesi!

KRAM från Eva

Poppins sa...

Jag älskar era härliga skogspromenader i sagans värld. Ingen kan beskriva skogen så bra som du.
kramar från Poppins

Karin sa...

Känner att jag nog var där med er - som hämtat ur en sagobok!

Kram Karin

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Hihi, hittade ni en varg ;)

Hjärtat Mitt sa...

Så mysigt ni har det bland skogens alla väsen och invånare!
Kan det bli bättre!
Ha en skön helg!
Kram Mari