tisdag 3 augusti 2010

Vila i grön famn


Foto: Trollmor

Som ni säkert har förstått är det i skogen jag trivs som allra bäst.
Med min familj.
Där hämtar jag kraft och vilar ut.
Därför passar vi på att vistas däruti den gröna famnen så mycket vi kan nu när vi har semester.
I sol. Och i regn.
Jag bjuder med till två skogsturer denna gång.
På den första sken solen helt underbart.


Foto: Trollmor

Mannen i huset har visst fått span på något lockande :)
Ja visst ja, en bullfärdkost smakar mums bland blad och mossor.


Foto: Trollmor

Tänk vad trevligt det är när naturen sedan bjuder påtår på turen att ta med hem.
Gissa vad som finns i påsen?
Skogens guld.
De kantarellsmörgåsarna försvann i rask takt vill jag lova.


Foto: Trollmor

Jag hade lovat mina små troll att baka nya utflyktsbullar.
Att få stå med händerna i en deg ger även det en skön ro.
Knåda, forma, dofta, smaka.
Meditation för sinnet.


Foto: Trollmor

Nästa tur bjöd på strapatser då bron över bäcken visat sig ha rasat sedan sist.
Stumpatrollet funderar som bäst på hur vi ska ta oss över.
Mannen vet på råd och balanserar över hela familjen :-)


Foto: Trollmor

Även här har vi lyckan att få bli svampfinnare.
5 hela kantareller! ;-)


Foto: Trollmor

Jag tror att fikat i regnet lockade desto mer.
MER fika i skogen tyckte jag mig höra mellan furorna.
Idel öra.


Foto: Trollmor

Nu är det nästan så man funderar om någon där uppe är väldigt förtjust i sin vattenkanna?


Foto: Trollmor

Denna tur gav regn.
Men härlig ändå.
Stora pussar att kasta stenar i med ett ploppande plums.
Två stora tranor som ljudligt flög över våra huvuden.
Vargen som blev full i bus.
Trollungar som så uppenbart fylls av samma lycka.
Mitt bland blåbärsris, stubbar och hoppmossa.


Foto: Trollmor

Tack för att ni slår följe med oss på vägen.
Det känns fint.

~.~ Storräven låter hälsa och tackar för era fina hälsningar och goa kramar i förra inlägget ~.~

~Varma kramar till er alla, Trollmor med familj ~

2 kommentarer:

Annica sa...

Skogen är bra, ren energi :) Jag laddar också i naturen, även om jag är försiktigare nu då både nalle och gråben är i faggorna....

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Jag håller verkligen med dig. Älskar att ge mig ut till skogs. Tänk vilken tur vi har som får uppleva det! Inga ljud är så vackra som skogens tystnad och vattnets porlande sång.
Tack för att jag fick följa med på utflykt, hi hi. Vad skönt att höra att Herr Storräven verkar vara på benen igen. Dom kan ju allt vara lite listiga och luriga dom rackarna :P
Trevlig helg önskar jag er. Kram