tisdag 17 mars 2009

Böcker för hela slanten


Foto: Trollmor

När jag fyllde år så önskade jag mig en penningagåva inför bl.a den då annalkande bokrean samt till några ytterligare bokfrestelser jag anat doften av.
Och så i förra veckan damp det ned två bruna härliga bokpaket i brevlådan.
Ren och skär lycka!
I den gyllene traven ovan finnes:
Min egen barnkammarbok (till min minsta trollunge)
Under valnötsträdet av Anna & Fanny Bergenström (till allas vår matglädje)
Kuckeli-hooooooo! av Mick Manning och Brita Granström (påskpresent till Stumpatrollet)
Min stora djuratlas (till frågvisa små barn och en mamma med en så gott som obefintlig geografikunskap)


Foto: Trollmor

Ofta när jag fotar så vill gärna övriga familjemedlemmar vara med på ett hörn på ett eller annat möjligt, och omöjligt, sätt.
Det gäller såväl döttrar, fyrbent pälspolare, en röd räf, Pippi & Co och så just i detta fall, där det plötsligt dök upp ett stort huvud med fagra lockar framför kameran.
Och det var inte äldsta dottern, ånej, även om hon nog hade sina små fingrar med i spelet. Eller en och annan kärvänlig arm kring största dockan i bästa upptågsmakarstil.
Jag fann allt de små boktjuvarna till synes oskyldigt ihopkrupna och de hade precis hunnit anta en god min över en god bok.



Foto: Trollmor


Foto: Trollmor - Ur Min egen barnkammarbok

Du lilla knyte med fjunigt hår.
Med sidenkinder och pärletår.

Du doftar hallon och apelsin.
Krusmynta, honung och smultronvin.

~.~

Jag vill se allt som om det vore nytt.
Med dig vid handen mitt lilla knytt.

~ Ode till en mycket liten människa av Carin Wirsén ~



Foto: Trollmor - Ur Min egen barnkammarbok

Min egen barnkammarbok fick jag blickarna på i Stumpatrollets barnbokklubb.
Jag tycker mycket om de andra barnkammarböckerna med sina olika teman, vackra illustrationer och fröjdefull läsning.
Och denna där man själv får lov att skriva om sitt lilla barn var given.
Och, jag tror allt det var meningen att den skulle landa med en mjuk duns här hemma hos oss.
För till min stora förvåning och med några små fniss så fann jag att på sidan där berättelsen om Längtanshjärtats valda namn skall nedtecknas, och hur det så kom sig, stod att finna både storasysters namn och mitt smeknamn!


Foto: Trollmor

I den blå skatten ovan finnes:
Vit som marmor av Carina Burman (till undertecknad för lite klurerier)
Titta och peka - lek och skoj (till en busig storasyster)
Det susar i säven av Kenneth Grahame (till sagoälskande mor & dotter)
Morberg - Scenen, livet och konsten att laga mat av just Per Morberg (till en förtjust stor tjej)


Foto: Trollmor - Ur Morberg

Varsågoda, en litet smakprov ur denna lustfyllda bok.

Nu kryper vi tätt intill i soffan för att förväntansfullt och med spänning ta oss an dessa skatter av ord och bild.
På återseende mina vänner!

~ Kramar Trollmor ~

12 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Det är liksom bara underbart:)KRAM!

ANKAN sa...

ÅÅÅ, vad härligt med alla dessa för er ännu olästa sidor! Kan riktigt se hur hela trollfamiljen myser...! :-)

Ha det gott!

Stor varm kram

///ANKAN

Vardags-mirakel sa...

Älskar böcker, speciellt nya för de är så fräscha. Du har hittat många fina skatter att njuta av,sov gott kram Eva.

Anna Stilla sa...

Vilka fina böcker du har köpt! Själv väntar jag på mitt bokpaket från Bokus. Jag hoppas att det kommer nu i veckan då kan man tillbringa helgen i soffan och bläddra, bläddra, bläddra...

Kram
Anna

Poppins sa...

Vilken glädje att få krypa upp i soffan tillsammans och bara njuta av böckernas förtrollande värld!
kramar från Poppins

♥ cloudberrie ♥ sa...

Det är en stor skatt med böcker, jag är liksom dig enormt förtjust i vackra bokomslag eller böcker överhuvudtaget. Lyckan var fullkomlig för mig när jag äntligen kunde inreda det ena rummet i huset som ett litet bibliotek. Bokälskandet har jag omevetet överfört till mina döttrar. De har instiftat en egen bokklubb med träff varje sönda em :) Den här veckan består traven på sängbordet av kokböcker för att laga mat utomhus och på Trangia köket. Plus en Dalai Lama bok :) Fin kompott!

KRAM från Eva

Anonym sa...

Åh, älskar böcker. Särskilt barnböcker. Vi brukar komma hem med ett stort lass när vi varit på skattjakt på biblioteket. Och att få läsa tillsammans, det är det bästaste, tycker jag.

Anonym sa...

Geografiboken passar nog bra till trollmor som mest känner igen sin egen skog va? ;) Morbergboken funderar vi på att köpa till storebrodern i Malmö, fast jag skulle gärna vilja ha den själv också. Och vilken härlig slump (?) att era namn fann varandra på samma sida! Trevlig helg alla, kram!

Lusthuset sa...

Härligt smakprov på dina bokinköp...ja det är som jag säger att böcker kan man inte får för många av....jo, kanske du skulle se mitt rum *suck*. Fina och spännande böcker var det i alla fall. Ha det bra kära Trollmor. Kram!!

Anonym sa...

Böcker är lycka, om bara Förundersökningsledaren kunde förstå det också.

Min Skattkammare sa...

Nu fick jag väldans lust att besöka bibliotekets barnavdelning!
Frestare där......! ;o)
Massor av lördagskramar
Kicki

Lina sa...

Vilka fina böcker! Vi har flera barnkammarböcker fast inte just den gula. Den ska jag lägga till önskelistan nu.
Hälsningar, Päivi