onsdag 2 juli 2008

Äntligen semester!


Foto: Trollmor - Stumpatrollet med en rävrompa i näven

Idag jublar min själ!
Äntligen har semestern infunnit sig och efter en lång tid av för mycket jobb känner jag att jag nu bara kan börja slappna av och börja njuta av sommaren på allvar.
Och vad kan då passa bättre än att uppta en gammal fröjdefull tradition?
Under min förra mammaledighet började jag, Stumpatrollet, Vargen och morfar dagen med några timmars skogspromenad.
Det fick mig att må så väl. Och det vill jag ta tillvara på igen.
Den rofyllda tystnaden i skogen, Vargens mjuka tassande, lugnt samspråk med min käre far, Stumpatrollets oförställda glädje och ivriga små ben över allt spännande hon får syn på längs med skogsvägen...
Jag känner hur jag bara finns och hur själen liksom tankar all den goda energin som naturen har att ge. Det är lycka!


Foto: Trollmor - En slank hon ned i diket

Bubblande glädjeskratt bjuder så även mitt lilla Stumpatroll på.
En grankotte kan vara mycket inbjudande och lockande, så lockande att man hej och hopp plötsligt tappar balansen och står på öronen rakt ned i gräset i diket med fötterna och rumpan upp i vädret.
Skrattandes så magen hoppade fick jag så ge en hjälpande hand till min tös för att åter dra upp henne på grusvägen igen.
Och det har ju sina fördelar med att hålla sig längs med vägrenen.
Där bjuds nämligen på solvarma, söta små bär.
Smälter gott i munnen.
-Meeer!!!


Foto: Trollmor

Lätt förundrad över hur fort tiden går gick jag och tänkte att det var ju inte länge sedan min förra mammaledighet var till ända, och jag satt där på jobbet min första dag med en klump i halsen efter att ha lämnat tösabiten på dagis.
Nu är vi åter hemma tillsammans och snart stundar en ny mammaledighet med en alldeles ny och efterlängtad liten vän. Spännande!


Foto: Trollmor

Även annat godis finns att tillgå bland grässtrån och blader, nämligen rosa blomsterfägring.
Det är inte dumt det heller!


Foto: Trollmor

Lyfter man sedan blicken upp mot skyn möts man av ljuva dofter från en lind och det mjuka surrandet från en ivrig liten flygboll till humla.
Och någonstans där möts vi, humlan och jag, i en sprudlande duett som ger genklang i mitt hjärta. Nu är det fint att vara!
Laddad med ny energi nalkas jag åter hemmet för att ta tag i bestyr som väntar.
Det ska nämligen förberedas för 2-års kalas på fredag.
Litet stort troll ska firas med hurrarop och tårta!

~Med en önskan om en riktigt skön sommar till er alla sänder jag en stor varm solkram!~

16 kommentarer:

Britt sa...

Det låter ju som en otrolig start på dagen. Jag tror att naturen gör underverk med oss.//Britt

Vända blad sa...

Härliga bilder! Njuter också av naturen...
Hoppas ni får ett trevligt kalas och en riktigt skön sommar!
Kram Maria

ANKAN sa...

Hej på dig igen!

Vilken härlig morgon! Och vad underbart att tre(ursäkta vargen, självklart fyra!!) snart blir fyra (fem!!). Jag hoppas att du och filuren i magen mår bra och av dina ord så verkar du göra det. Härligt!

Idag fick en av mina goda vänner två tvillingflickor med 22 minuters mellanrum. Båda friska och pigga!! Lycka!

Här hos oss njuter vi också av sommaren, lugnet, dofterna, surret och de underbara solvarma smultronen.

Tack för fin läsning, sommarhälsningen och jag ber att få önska dig det samma!

Kram ANKAN

Liza i pepparkakshuset sa...

Grattis till skumpatrollet i förskott!

Det där med morgonpromenad lät riktigt bra. Något jag borde göra tror jag...är trots allt mammaledig :)

Kram Liza

Anna sa...

Tack för den! Trevlig sommar på dig med!

Anonym sa...

Jippi, nu e de semester! Jag firar, jag också. Även utan jobb. För det kan man!

Hjärtat Mitt sa...

Det låter som en underbar tradition!
Tänk vad naturen är fantastisk och vilket lugn den kan ge. Underbart!
Och tänk att få uppleva det tillsammans med de små. Kan det bli bättre?
Ha en riktigt skön sommar, ni med.

Kram Mari i Marieholm

Anna - På landet Mot skogen sa...

Låter som en underbar morgonvana!
Vilka härliga bilder du tagit, de förmedlar verkligen sommarkänsla :)!

Hoppas du har en riktigt härlig start på semestern, och att Stumpatrollet haft en underbar födelsedag!

Kram :)

Lusthuset sa...

Så underbart, ljuvligt det låter. Så härligt att du är ledig och kan njuta av ditt lilla Stumpatroll och allt det vackra som växer och blommar nu....och det som kommer! Jag skulle önska att jag hade min kära pappa att vandra tillsammans med....det saknar jag verkligen och kommer väl alltid att göra det. Tänk så mycket vi hade att prata om. 2-årskalas det låter ju inte dumt det heller. Ha en skön sommar och ta väl vara på er allesammans. Kramar!!

Maria sa...

Hej!
Hälsa grattis i efterskott till ditt Stumpatroll!!

Jag har just läst ut Mig äger ingen, jag tyckte om den!!

Annie - Annalunda sa...

Låter som en underbar start på dagen... det får jag prova! Du skriver så vackert och njutningsfullt...jättegrattis till lilla tösabiten!

Ha en underbar sommar tillsammans!

Kram Annie

Poppins sa...

Så härligt det låter med era skogspromenader. Ja, njut av ledigheten och sommaren.
kramar från Poppins

Monica sa...

Vad härligt med en traditioner som era! Ha en skön sommar
Tjingeling
Monica

Hjärtat Mitt sa...

Du har något att hämta inne hos mig.

Kram Mari i Marieholm

RANA sa...

Säger som Mari. Du har nåt hos mig med. Kom och titta. Önskar dig en sagolik sommar!

Kram, Rana

Lusthuset sa...

Hej Lilla Trollmor. Hoppas att du har en skön sommar. Det finns något till dig hos mig. Kram!!