lördag 29 mars 2008

Vattnets väktare


Foto: Trollmor

Så äntligen har jag tagit mig ut i skogen och funnit ro och laddat kropp och själ med energi.
Jag, mor, far, Stumpatrollet och Vargen begav oss iväg på slingrande skogsvägar. Fortfarande ligger snö här och var och det klafsade när stor och liten klev i leran.
Men vad gör väl det när man kan föreställa sig sköna fikastunder i vårsolen om en inte alltför lång tid framöver.
Lycklig blev jag dessutom när jag fick se årets första fjäril!
Det blev en tur på flera timmar, så när jag kom hem var jag behagligt skön i hela kroppen.


Foto: Trollmor

Vägen kantades vid ett par tillfällen av små minivattenfall och ljudet lockade och drog.
Jag smet iväg en stund från sällskapet och tassade inåt skogen över stock och sten mot vattnets porlande.
Det visade sig att jag istället fick sällskap av några andra varelser.
Ibland har man tur och finner på de som annars döljer sig väl bakom träd och stenar.
Skogens egna väsen.
I det här fallet var det vattnets väktare som visade sig för mig.
Se hur den ovan så säkert balanserar på en arm strax ovan vattnets vilda framfart!


Foto: Trollmor

Här är det en annan som istället valde att visa sig genom vattenytan när jag smög förbi kanten. Ni ser väl ansiktet?
På vägen hem fick vi även se en flock hjortar graciöst skuttande över ett fält och in bland träden.
Lyckligast blev nog Stumpatrollet ändock när en traktor kom brummandes förbi.
-Traktooor!

11 kommentarer:

Annie - Annalunda sa...

Så vackert Trollmor...ren poesi...vackra bilder! Det finns något till dig på Annalunda!

Kram Annie

Randi sa...

Så romantiskt och vilken underbar skogspromis!
Njuter av dina vackra bilder!
Kram Randi

NinaH sa...

Trevligt hitta in till dig, Trollmor & få följa med på en mysig, mystisk, fantasieggande vatten-& skogs-upplevelse! Tack för den! Kommer gärna tillbaka på återbesök till din blog!;-)

Anonym sa...

Så fint! F sa Rääääv idag;) (se inlägg)

Maria sa...

Jag ser vattenanden!!
Poetiskt!!

Poppins sa...

Javisst, ser jag ansiktet! Tack för att du visar oss skogens mysterium. Tror att man måste ha en speciell känsla för att uppleva dem.
kramar

Unknown sa...

Så vackra bilder och så fint du berättar om eran härliga utflykt i naturen!Ja,det ser faktiskt ut som vattenväsen i vattnet!Ha en skön Måndag!

Kram Maria

Lusthuset sa...

Vilken härlig promenad i skogen, speciellt underbart blir det när man får sällskap av skogens egna väsen. Porlande vårbäckar är så underbart tillsammans med vårfågelkvitter. Ha en skön vecka lilla Trollmor. Kram!

Britt sa...

Visst är det härligt att våren är på väg. Härlig vår promenad.//Britt

Min Skattkammare sa...

Hel på dig Trollis!!
Nu har jag dimpit ner på ändan.....ibland är den här platsen upptagen av en annan, hi hi!
Vilka fina ögonblick du fångat, man blir lycklig av vårbäckar!
Jag njuter också....varje dag i skogen, men den där otäcka björnen som attackerade mannen som röjde i skogen, fick mig att börja fantisera om otäckheter. Njutningen kom av sig lite......vad gör man om en sån skulle dyka upp?? Hemska tanke!
Kram och puss på dig också, och på Stumpatrollet förståss........traktooooor, hi hi!

Min Skattkammare sa...

Nämen...rackarns dig, blev du först! Jag hade en svart fet spindel i taket igår.......njae, det räknas väl inte va, hi hi!?
Kram på dig själv i våryrandet! ;)