torsdag 27 september 2007

Julkänning


Foto: Trollmor

Visst njuter jag av hösten i all sin färggranna prakt, men det är bara att erkänna, jag har fått julkänslor.
Jag har börjat längta efter dofterna, tända juleljus, pysslandet, förväntningarna, myset...ja, allt det där som hör julen till.
Och jag verkar visst inte vara ensam.
För några helger sedan när vi var ute i skogen och gick fick jag i ögonvrån syn på något rött som lyste i en gran.
Någon hade varit i pyntartagen!
Det såg verkligen ut som en juldekoration mitt i allt det gröna.
Jag tror nog allt att någon skogsvarelse plockat fram lådan med julsaker och med ett fniss hängt upp några små julgransprydnader.
Att det sedan råkar vara olvon att binda sig en midsommarkrans med låter ju också sig ana ett visst mått av bus.
Jag har minsann mina aningar om vilka som kan tänkas hitta på sådana upptåg.

För flera, flera år sedan när jag och min mor var ute tillsammans och gick längs en skogsväg kände vi plötsligt hur det doftade alldeles underbart gott.
Vi tittade fundersamt på varandra, för där fanns inte några hus i närheten alls. Långt ifrån.
Men det luktar ju faktiskt pepparkakor sa jag. Min mor höll med, log och sa:
- Det är ju trollen som bakar pepparkakor!
Ända sedan dess heter den skogsvägen Pepparkaksvägen.
Jag tror att jag ska ta mig en tur dit i helgen.
För vem vet, man kanske kan bli bjuden på nybakat.

10 kommentarer:

Min Skattkammare sa...

Trollmor.......min skogsvän!
Det är ju nästan märkligt........vi har båda julkänning idag! hi hi hi
Det verkar vara Någon som också börjat pynta i sitt vardagsrum............! Så vackert!
Bara namnet "Pepparkaksvägen" gör mig glad.......tänk att det doftade pepparkakor........!
Kram och godnatt
Kicki

Poppins sa...

Aha, nu fick vi en förklaring till din hemadress! :)
Jag längtar också efter julpyssel. Oftast tycker jag själva advent är mysigare än julen. Just det här att pynta och göra det julfint är så härligt. Sedan kan själva julfirandet bli något av en antiklimax och helt plötsligt är allt över.
kramar

Linda Lunda sa...

Ahhh nu förstår jag... ditt bloggnamn :o)!
Vill inte ha jul= vinter ännu!
Linda

Lusthuset sa...

Det var ju fint. Det är nog som du tror ett litet busigt skogväsen som varit framme. Julen ja, tänk sommaren hinner inte slå igen dörren förrän man börjar tänka på julen. Man vågar ju knappt säga det högt, men jag har faktiskt kikat i några av mina julpysselböcker, men bara litegrand sedan satte jag tillbaka den igen. Kul att få reda på vad bloggnamnet kommer ifrån. Ha en skön helg. Kram

Mindi sa...

Vad mysigt med pepparkaksvägen.... så underbart med sånna historier!

Jag förbereder också inför julen... kolla min blogg får du se. ;) Inlägget från den 24:e september....

I dag är det dock höst och riktigt ruggig höst.... regn och blåst och tom katten vände i dörren!

Stooor kram
M I N D i

Anonym sa...

Vilka fantastiska höstbilder du har fotat! Man riktigt känner den där lite råa klara doften...
Jasså, trollen bakar pepparkakor redan ... ja ja, de vill väl vara tidigt ute, kan jag tro!

Anonym sa...

Jag älskar jul, men tänkte lugna mej några veckor till :)

Maria sa...

Sagostämningen är ju total inne (eller ute?) hos dig!!

Åsas Kammare sa...

Vad mysigt det låter......
Jag börjar också få julkänning och det är härligt!

"Julhälsningar" Åsa

Trollmor sa...

Min skattkammare: Vi kanske har någon slags gemensam dagskänsla.
Vi fotade ju olvon på samma dag också :-)
Kram och natti natti

Poppins: Ja, det är härligt att tassa omkring och pynta och göra fint. Det ligger ofta en så mysig förväntan i luften och surrar gott.
Kram

Linda Lunda: Jag liksom snodde adressen ;-)

Lusthuset: Roligt att det finns fler som inte kan hålla fingrarna borta från julböckerna. Ssssch! :-)
Hoppas att du fick en fin helg.
Kram

Mindi: Ja, än så länge höstar det på ute. Riktigt ruggigt, men ack så skönt att vara inne och mysa då.
Bamsekram

Gerda-Thyra: Eller också så var de bara gottesugna ;-)

Hannele: Jag med, men snegla på fint till julen ska jag ;-)

Maria: Det var en gång... :-)

Åsas kammare: Pirriga och förväntansfulla julkänningshälsningar härifrån också!