torsdag 10 juni 2010

Älvstoft


Foto: Trollmor

I den sena kvällningen tassade jag försiktigt fram.
Jag önskade så innerligt få en glimt av svepande kjolar och lätta små danssteg.
En föraning låg kittlande i luften.
Ikväll, ja, då ville magin infinna sig.
Jag hade lyckats finna på var de små älvorna gömmer sin vackra orangeröda beklädnad.

En tur kring huset och så tillbaka.
Och se, de har hunnit beströ den hemlighetsfulla kapseln med älvstoft.
En öppning, en glimt.
Nu ligger kjolen där, så prydligt ihopvikt, och bara längtar efter nätta små fingrar.


Foto: Trollmor

Kvällen fortskred och jag väntade i förundran stilla.
Kanske, kanske om jag så var riktigt tyst önskade de visa sig.
Ett lätt prassel bland löven.
Någonstans ovanför huvudet, just vid trädet där jag satt tillbakalutad.
Dämpade skratt och förtjusta hyssjanden.
Något som plötsligt glittrar till framför mina ögon.
Älvstoft.


Foto: Trollmor

Morgon råder och jag vaknar sakta till av fågelkvitter.
Den mest ljuvliga kjol ligger draperad en handsvidd bredvid mig.
Två små dansskor får nu vila ut, varsamt placerade på en sidenflik.
Älvstoft.
Nedsinglat över mina ögonlock.
Magiskt sömnstoft.
Jag drar mig till minnes att någonstans i nattens timmar,
log jag åt ljudet av en böljande melodi och skratt som värmde min själ.

Älvstoft.

5 kommentarer:

Karin A sa...

Magiskt och vackert!

Kram Karin

Annika Christensen sa...

Vilka njutbara bilder du bjuder på.
Som i sagans värld.
Annika

Wenche sa...

Underbart!

Zäta sa...

Du skriver så ljuvligt att det bara kvillrar i hjärtat!

Annie sa...

Så vackert!!