söndag 31 januari 2010

Minnesbilder


Foto: Trollmor

Jag sitter här och går igenom alla mina bilder från 2009 och finner på denna som jag håller kär.
Mycket.
Stumpatrollet sittandes på en pall jag fått av en god vän, iklädd mina egna barndomskläder.
Den här bilden inger mig lugn. Och styrka.
Händer samlade i knät.
Kraft som går vidare i generationer.
Här finns Stumpatrollets livslinje, men även en vink från min mormors.
Jag förnimmer den så tydligt.
Som en fjäderlätt, skrynkeltätt strykning mot min kind.
Och det mycket tacksamt.

Jag går igenom mina bilder eftersom jag och min far samlar det gångna året via våra bilder till en bok. En bok som sedan går vidare till mina töser.
Min gode far har påbörjat denna tradition och det känns lika högtidligt och spännande att bläddra i den varje år.
Häromdagen satt vi uppkrupna på sängen i Stumpatrollets rum, tätt tillsammans och kikade i förra årets utgåva.
Fingrar som pekade.
-Du har en bebis i magen mamma. Det är "Längtanshjärta"!
Gläjden i hennes röst när hon sa det vände åter till min mage och lade sig tillrätta med en liten lyckopuff.
Så var jag med ens tillbaka till en väntans, längtans sommar.

Jag sitter här och gör en resa.
En resa bakåt, och framåt, men framför allt i kärleken.
Och just här och nu, och där och då, finns allt detta samlat i min äldsta dotters knä.
I tryggheten av varma, mjuka små fingrar.

10 kommentarer:

Hanneles paradis sa...

Skönt att minnas och se tillbaka,
borde göra det oftare.

Vända blad sa...

Sitter här med tårögd blick...minns mormor med ens, mamma säger att hon ser henne i mig. Skönt att tänka på ibland ;) Låter helt fantastiskt att spara bilderna så som ni gör...
Tack för det du skrev =)
Ha det gott!
Kram Maria

Lusthuset sa...

Så vackert du skriver och så rätt du har. En lycka att ha upptäckt denna livslinje som är så viktig både framåt och bakåt. Det är som du säger en trygghet både för dig och dina små flickor att känna att man hänger ihop på ett förunderligt sätt. Roligt med årsalbum. Tänk vad roligt att ha i framtiden när kanske dina flickor får egna små "trollungar" att visa dem hur det var en gång. Man skall vara rädd om och glad över sina minnen. Ha en fortsatt skön vinter (*suck*) Kramar!!

Vardags-mirakel sa...

Du har förmågan att väcka känslor och beröra mig ända in i hjärtevärmen. Ha en skön vecka, kram Eva.

Anna Fredag sa...

Tack snälla, fina du för din kommentar inne hos mig! Den gjorde mig riktigt glad! Jag trivs så bra här inne också med dina vackra ord och bilder. Jag förstår att bilden till det här inlägget är en favorit. Kram!

Poppins sa...

Minnen och rötter är viktiga att ha så man inte känner sig vilse i den stora världen. Vilken fin tanke att sammanställa årsböcker!
kramar från Poppins

Virre sa...

Minnena kan både hjälpa och stjälpa ibland... Men för det mesta så vårdar man dom ömt långt inne i sitt hjärta, blir glad när man får dela med sig av dom till en annan, annars så tar man själv fram dom när det båser snålt om själen o finner styrka i dom!
Du skriver så vackert! Kram!

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Minnen är en dyrbar skatt som man ska vårda ömt. I allafall dom flesta. Vilken härlig tradition ni har.
Hoppas att ni har det bra hela familjen Troll. Kram

IreneL sa...

Visst är det härligt att titta på bilderna och minnas! Just nu när vi har så här mycket snö tycker jag om att njuta av mina blombilder och längta till vår och sommar! Ha en fin helg! / Irene

Speja sa...

Har äntligen hittat tillbaks hit igen och läst en lång rad underbara inlägg. Tack för att du uttrycker och visualiserar så mycket vackert.
Kram
Speja