måndag 30 november 2009

Förväntans tider


Foto: Trollmor

Advent. Första ljuset är nu tänt.
Ankomst och förväntan på samma gång.
Ett mysigt pirr i kroppen. Som ett tomtebloss.
Stjärnor som strålar och lite tippetappad mossa på nyskurat köksgolv.
Barnen som finner minsta lilla ting som framplockats ur prasselpappersgömmorna i klädkammaren.
Strumpbyxestamp och viftande litet tittapekfinger.
Kaksmet som genom ett simsalabim blir alldeles gulskimrande av saffran.
Röda sidenband som sveper förbi genom luften.
Julklappar som ho ho hoar i smyg inifrån garderoben.
Kryddoftande glöggslingor.
Färggranna grangrenskulor i en ask.
Säg, får det lov att vara?
Njut och bevara.


Foto: Trollmor

15 kommentarer:

Lusthuset sa...

Vilken härlig advent och julförväntan man känner hos er. Underbart julpirr som smittar av sig på mig. Så stor hon har blivit ditt lilla Stumpatroll. Underbart att fira jul med två små...det är tyvärr inte mig förunnat. Ha en fortsatt skön och förväntansfull advent. Kramar!!

ANKAN sa...

Glad första advent till er alla på vägen med det passande namnet.

Kram ANKAN

Vända blad sa...

Jag sparar varje julig smula i mitt pepparkakshjärta ;)
Tjappo tackar för hälsningen och meddelar att lussekatterna är svårfångade i år, men inatt har det kommit massor av spännande vit, fluffig snö att busa med istället =)
Kramar till er alla
Maria

Hjärtat Mitt sa...

Visst är det på det viset det både är och känns :)

Kram Mari

Poppins sa...

Det är något speciellt att se julen med barnens ögon! Allt blir liksom förtrollat och magiskt. Underbart att du får lov att dela upplevelsen med trollungarna.
kramar från Poppins

Gunilla sa...

Jättefint skrivet riktigt som ur en sagobok.
önskar er alla en riktigt fin advent

Kramen/Gunilla

Fröken Förgätmigej sa...

När jag läste dina ord gjorde jag en mental resa tillbaka i tiden till min barndoms jular, och allra skimrande minnen som finns bevarade i hjärtat. Advent och julen är en underbar tid, särkilt när man är ett litet barn...

Kram till dig och din familj!

Vardags-mirakel sa...

Så vackert du skriver! Du får mig i riktig julstämning, kram Eva.

Karin sa...

Så vackert! :) Ha en mysig adventstid!

Kram från Karin

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Men sååå söt o fin kAKA!!!

Mumsigt såå!!
Kramis ♥

Annica sa...

Var är du någonstans? Saknar dina inlägg :)Men du har väl som alla andra fullt upp med julbestyren. Ha en trevlig jul!

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Hej!
Hoppas att ni har det bra. Jag saknar dig och hoppas att ingen har varit på Pepparkaksvägen och mumsat upp dig av misstag i tron om att det var en läcker papparkaksgubbe. Trollmammor på Pepparkaksvägar ska inte spisas för dom är jätteviktiga här i bloggvärlden.
Önskar er alla en riktigt God Jul. Kramar i massor.

Monica sa...

Önskar dig en riktigt mysig Jul :)
Kram Monica

Poppins sa...

Kikar bara in för att önska hela familjen på Pepparkaksvägen en riktig god jul!
kramar från Poppins

Vardags-mirakel sa...

God jul på er! Kram Eva.