söndag 27 september 2009

Hösthyss


Foto: Trollmor

Förra året upptäckte jag att vi faktiskt hade ett äppelträd till.
Då gav det en skålfull med skörd.
I år höll jag inte på att upptäcka det alls.
Där dinglade nämligen endast ett mol allena äpple.
Och jag tror att jag har listat ut varför så är.
Jag tror allt att vårt hemliga äppelträd har drabbats av det kartiga monsterbladet som girigt slukar alla äpplen det kommer åt ;-)


Foto: M

Själv passar jag på att pussa på när jag har Stumpatrollet uppskuttat i mitt knä.
Det ger en hel del famnfnitter vill jag lova.
Värmande gott när höstvindarna viner utanför ytterdörren.
Där i rabatten fann jag att sommaren nog allt flörtar lite fortfarande med hösten.
Vågskvalp i samklang med lövprassel.


Foto: Trollmor

Förvånad hörde jag lite tisseltasselprassel från garagetaket.
Jag kikade upp och fann en skara rara spaljepäron som lite generat försökte låtsas som om ett stilla höstregn föll.
Vad var nu detta måntro?


Foto: Trollmor

Uppspelta som de var kunde de inte hålla sig stilla någon längre tid, utan radade strax upp sig och for under förtjusta rop nedför en hemmasnickrad rutschkana.
En mycket roande fruktstund.


Foto: Trollmor

Tydligen hade även jag under min trädgårdsrunda blickarna på mig.
Blickar fulla med jagaruntihusbus.
Jag styr raskt mina steg över gräsmattan och in mot värmen.
In i famnen hos ett litet troll, lekfull som en sommarboll.
En puss mot min kind, långsamt kvardröjande mjuk som en sommarvind.
Utanför singlar ett löv sakta ned och bäddar in oss i en färgsprakande höstbädd.
Den ser lovande ut för mer hopp och skratt :-)


Foto: Trollmor

Önskar er en mysig busig höst!

~ Varma kramar Trollmor ~

19 kommentarer:

Lusthuset sa...

Härligt med hösthyss, det kan vi inte få för mycket av. Vilka busiga päron du har och äpplet var bara så vackert. Ha en skön höst kära Trollmor. Kramisar!!

Virre sa...

Jag tycker om hösten... Då är det okej att mysa och busa inomhus, då får man sitta o pyssla inne o ingen säger nåt om det...
Ha en skön höst! Kram/Veronica

Anonym sa...

Så mysigt, och vilka busiga päron ;) Pussar är fint & få och ta- Skruttan har börjat ge oss både rejäla kramar & pussar nu- det är så rart så man döööööör! Kram till er alla!

Anonym sa...

Här var det läänge sedan jag var inne... Lika roligt att få komma tillbaka och kika in i er vardag. Du skriver så fint. Men nu har jag länkat så jag ej missar några inlägg!
Ha de gott!

//Cissi

Karin sa...

Härligt med höstmys! Nu viner verkligen vinden ute och då passar det bra både med fruktstund och kramar. Ni ser ut att ha det mysigt! Kram Karin

hemma hos (Bröderna) Bus sa...

Hösthyss och höstmys!
Ja nu är det verkligen höst. Igår föll det dessutom snö i trakterna. Det kom ända upp mot 2 dm på vissa ställen. Fast här blev vi utan snö. Jag tycker att det är en lite magisk känsla när första snön kommer, men den kan få dröja lite än.
Idag har vi kalas här i huset, det är minsta hjärtat som blir 6 år. Det är underbart att se sina barn växa men samtidigt så känns det på insidan att det går så fort. Skratt och snyft.
Hoppas att ni får en bra dag alla ni Troll på Pepparkaksvägen. Kram kram

Wenche sa...

Om du gör en sagobok och inte vill göra bilderna själv, låt mig illustrera den.Du skriver så fantasifullt.

promenader på landet sa...

Härligt med hösthyss och höstmys! Jättevackra fruktbilder! Stor kram från Maria

Vardags-mirakel sa...

Visst är det lite mysigt med tjocka ,varma jackor och prasslande lövhögar. Gosestunder med barnen värmer också, ha det bra! Kram Eva.

Anna Fredag sa...

Ljuvliga bilder! Det är så härligt med höst! Tack för dina fina ord hos mig, de gjorde mig glad! Kram!

Min Skattkammare sa...

Din blogg är en "må bra blogg"!
En balans för själen och en påminnelse om vad som verkligen räknas......
Kram på dig kära Trollmor!
Vad ljuvligt söt hon är lilla Stumpatrollet, som sprungen ur en svensk sommaräng!
Kicki

andi sa...

Jag tänker detsamma, du borde bli barnboksförfattare. Fast vad vet jag,? det kanske du är :) Eller författare överhuvudtaget! Du skriver så underbart, man blir tårögd och rörd...

Kram Andi

Poppins sa...

Det var väldans så mycket bus det var i er trädgård! Vilken tur att det bor ett stumpatroll i huset som uppskattar allt bus. Och en trollmamma med en underbar fantasi! Tack för de fina bilderna och den roliga texten.
kramar från Poppins

Poppins sa...

Hej! Har en liten utmaning till dig. :)

Speja sa...

Tack fina du, här jobbar vi för fullt med att fylla hösten både med mys och bus!
Kram
Speja

Vända blad sa...

Finns inget bättre än svensk frukt! Jo, det skulle vara mandarinerna till jul då =D
Ska försöka göra höst ute på tomten imorgon, har inte riktigt hunnit med, det har varit så mycket på sistone. Har känslan av att en och annan boll ligger och kurar här i gräset också...
Ha en fin helg och krama di små riktigt ordentligt!
/Kram Maria

♥ cloudberrie ♥ sa...

Mysigt! vad goda de ser ut dina små busiga päron!

Tycker om fotot med din dotter i fönstret. Du kan verkligen fånga de små vardagliga guldkornen i livet.

KRAM från Eva

Miss Cherry sa...

Inte för att jag vet hur jag hittade hit...
...men det spelar ingen roll hur!

När jag ser dina vackra bilder...
...som gör mig så lycklig djupt inne i själen!

Din blogg värmer! Tack för besöket!

Anna - På landet Mot skogen sa...

Vill bara titta in och tacka för gratulationen du lämnade hos mig!

Så härliga höstbilder du tagit... klart att det inte blir så mycket äpplen med ett sånt monsterblad lurandes i trädet :)

Ha en fortsatt fin höst!
Kram Anna