lördag 13 september 2008

Tre gånger T...


Foto: Trollmor

... som i Tjusningen i att få hjälpa pappa att köra eklöv i sin alldeles egna skottkärra!


Foto: Trollmor

Efteråt är det skönt att få ta igen sig litegranna.
Kanske prata en smula med en annan liten hjälpreda som håller ordning i det stora, stora trädgårdslandet.
Ser ni vår lilla vän som Stumpatrollet pekar på?


Foto: Trollmor

... som i Trädgårdsmästare.
Javisst, liten kanske, men oerhört effektiv och hjälpsam!
Jag pratar naturligtvis om igelkotten som huserar där.


Foto: Trollmor

Titta bara vad vi kunde skörda idag!
Mums, vad gott det smakade till en välförtjänt lunchpaus.
Ugnsbakade morötter och palsternackor med gott om vitlök, olivolja och kryddgrönt.


Foto: Trollmor

... som i Tävling!
Hösten har ju gjort entré och naturen börjar visa sig i sin mest färgsprakande skrud.
Samtidigt är det mysigt att få krypa in under en varm och go filt och träda in i böckernas förtrollande värld.


Foto: Trollmor

Gobelängen tar dig med ända tillbaka till medeltidens England.
Madeleine undervisar i medeltida historia.
Hon kommer i kontakt med en mycket gammal dagbok som visar sig vara skriven av en kvinna vid namn Leofgyth, en skicklig brodös vid Edvard Bekännarens hov.
Dagboken avslöjar historien om Bayeuxtapetens dolda budskap och tillkomst, men även om livet vid hovet, intriger, maktspel och förbjuden kärlek.


Foto: Trollmor

Maryam bor i London tillsammans med sin man och deras dotter Sara.
En dag händer det Sara något dramatiskt som får Maryam att vilja fly därifrån.
Hon reser hem till Iran, det land där hon är uppväxt.
Sara försöker få reda på mer om sin mors förflutna och hemligheter.
Samtidigt är det en berättelse om Iran, myter och relationer.

Är det så att någon av dessa böcker lockar, ta chansen att få den neddimpandes i brevlådan.
Skriv bara en rad i kommentarerna och knip en tumme! :-)
Tävlingen pågår till och med nästa söndag, 21/9, och Stumpatrollet och jag kommer att gemensamt dra en vinnare.

Lycka till!

16 kommentarer:

Annie - Annalunda sa...

Då försöker jag bli först att tala om vilket sött litet Stumpatroll du har! Oj vad ni skördar! Fantastiskt vackra bilder!

Jättekram till dig och dina små troll - Annie

Maria sa...

Hej Trollmor!
Mysigt med höstarbete i trädgården!

Jag har inte läst Eremitkräftorna (ännu...) Var den också bra? Visst har det kommit ännu en bok också i den serien?

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Vilka härliga bilder. Det är så mysigt att ta barnen med ut å påta på lite i landet. Vips så blir det höst och dags att skörda. Morötterna har i ock försig blivit plockade ett bra tag av några busiga barn, men det är ju det som är meningen, fniss. Hoppas middan blev god. Kram

Mindi sa...

Åh vilka alldeels ljuvligt underbara foton! :)

Ha nu en riktigt mysig söndag!

Kramis
M I N D I

Vända blad sa...

Hej! Vilken flitig liten hjälpredan ni har! Mysigt att kunna skörda egna grönsaker...jag hade inget trädgårdsland i år tyvärr, men nästa sommar kanske...
Spännande med böcker, jag håller tummarna...
Ha en fortsatt trevlig söndag!
Kram Maria

Hjärtat Mitt sa...

Vilken söt liten hjälpreda ni har!
Och då menar jag förstås Stumpatrollet :)
En sån liten igelkott har jag oxå som håller vakt.
Vilken lycka att kunna skörda och äta sina egna grönsaker. Det låter jättegott.

Kram Mari i Marieholm

Anonym sa...

Hej!
Vilken duktig liten trädgårdsmästare du har! Det kanske bådar gott inför framtiden?!
Tävling! Så klart jag vill vara med på den!!!
Hmm båda böckerna låter otroligt intressanta. Älskar historiska romaner som berör!
Må gott!

//Cissi

Lusthuset sa...

Vilken härlig skörd, inget smakar väl så gott som det man odlat själv och jag förstår att det är extra roligt med en så duktig hjäpreda, vänta bara till den lilla blir lite större då får du TVÅ som hjäper till. Hösten är underbar, man går och plockar lite här och där. Den sista squashen, några gröna bönor på planket och kryddor som blivit så stora, visst är vi lyckligt lottade. På tal om lottning så tycker jag boken Saffransköket låter spännande. Jag håller tummarna. Boken om Bayeuxtapeten har jag redan i min hylla, och nu skall jag verkligen bli färdig att läsa den nu när mörkret kryper inpå oss. Kram till er allihop!

RANA sa...

Såklart jag vill vara med! :-)

Rotfrukter, olivolja och kryddgrönt - finns det nåt godare?

Många kramar till poetissan.
/Rana

Sussie sa...

Men du vilken skörd! Det är inte mycket som slår nyupptagna morötter. Ett sånt vackert leende hon bjuder på Stumpatrollet, vilken lycka att få vara trädgårdsmästare. Så spännande med böckerna :) Jag älskar böcker som innefattar att någon hittar en gammal dagbok, tänk att själv få hitta någons tankar från länge länge sedan. Ha nu en fin måndag, jag tror att jag tar en liten skogstripp idag med, svårt att hålla sig borta :) Kramar till er alla.

Liza i pepparkakshuset sa...

Vad mysigt det ser ut på dina fina bilder :)

Längtar tills min tjej kan vara med ute och hjälpa till lite - nu remmar hon bara iväg mot landsvägen hela tiden..

Ha en bra vecka
Kram Liza

Poppins sa...

Gobelängen har jag läst och den är jättebra. Ska åka till Bayeux om några veckor och se gobelängen i verklighet. Ska också promenera i Caen och se på universitetsområdet. :)
Saffransköket låter spännande, den också. Så gullig du är som lottar ut böcker till oss!
Tänk att du har inte bara en trädgårdsmästare utan två till hjälp i trädgården. Är det du som är head gardener, månn tro?
kramar från Poppins

Karin sa...

Ugnsbakade rotgrönsaker - finns det något godare? Nästan inte skulle jag säga. Särskilt inte när man skörda rotgrönsakerna själv. Vill gärna vinna en av böckerna, verkar mysiga båda två...

Kram Karin

ANKAN sa...

Nu kniper vi tummarna här hela gänget för att vi kanske ska kunna få hem en liten bok till oss...! ;-)

Hoppas att hela familjen mår bra och att lilla knyttet trivs i sin nya värld.

Ha det gott och sköt om er!

Kram ANKAN

Linda Lunda sa...

En bok skulle inte sitta fel i höstrusket...
Pussa på vargen....
Linda

Anna - På landet Mot skogen sa...

Underbara bilder! Stumpatrollet ser så självklar ut där hon går med sin skottkärra :)

Klart att jag vill vara med och tävla! Nya böcker längtar jag ju ständigt efter :)

Hoppas ni har en härlig höstdag!
Kram/ Anna