fredag 22 augusti 2008

Trolltöser


Foto: Trollmor
~ Stumpatrollet håller vårt Längtanshjärta för allra första gången ~


Kära ni alla,

stort TACK för alla lyckönskningar och rara kommentarer som har surrat sig in i mitt hjärta och nu bor där som en liten varm humleboll!

Som den uppmärksamme säkert redan noterat så är det en liten tös till som har kommit till oss. Och givetvis är hon alldeles underbar!
Söt som en gyllenskimrande honungsdroppe :-)
Jag kan sitta och bara se på henne där hon ligger och slumrar i stilla ro i min famn.
Förtjust betrakta hur hon långsamt börjar vakna och liksom sträcker på sig som en liten kattunge, de små händerna som legat mjukt ihopknutna mot varandra börjar vifta lätt och fötterna ger ifrån sig ivriga luftsparkar.
Det där kurrande, gnyande ljudet som meddelar att snart, snart så vaknar hon.
Darrande ögonlock och så möts jag av mörkt blå ögon som jag förlorar mig totalt i.
Så liten på jorden, men ack så stor i mitt hjärterum.

Första skogsturen
Häromdagen begav vi oss iväg, jag, Stumpatrollet, Längtanshjärtat och så mormor.
Över stenar och trädrötter och rakt in i skogen.
Doften av sensommarvarm ljung låg tät i snåren och hälsade oss välkomna att stiga på.
Nästgårds den rosalila blomman huserade klarrött lysande bär.
Lingon, som jag ju har ett särdeles kärt förhållande till.
Stumpatrollet trampade glatt på in mellan träden.
Titt som tätt blev det en liten upptäcksfärd från tallbarrsleden och in bland mossa, blåbärsris och svampbebodda stubbar.
Förtjusningen var stor när man traskade runt stubben och fann att där ju växte en annan sorts glada hattsvampar.
Eller varför inte när man hittar en extra fin sten som bara ligger och väntar på att bli varsamt upplockad av en liten näve?
Det var inte bara hos liten tösabit som det pirrade i kroppen, även hos mig sände det vidare en speciell glimt i ögonen.
Skogsluft, skogsdoft och lugnet som bara naturen lyckas bjuda på.
Solljuset som lekte mellan stammar och genom bladverk, och som tog ett extra skutt via den skimrande spindelväven för att till sist landa mjukt i en regndroppe som vilade i ett litet björklöv på stigen.
En spröd ton som från en melodi, spelad på en magisk träflöjt av någon av skogens varelser gav genklang i min själ.
Jag önskar mina små döttrar förmågan och njutningen det är att få lyssna till naturens lockrop.
Med frid i sinnet tassade vi så ut ur skogen.
Ty skogen vyssjar till ro.


Foto: Trollmor
~ Liten, liten skogsluffare ~

19 kommentarer:

Anonym sa...

Så söt så söt!

Ja förstår att du ser på den lilla! De är så söta när de ligger och sover.... Hoppas du njuter av varenda ögonblick!

Må gott!
//Cissi

Monica sa...

Mmmmmmm.....vad gosigt! Bilden av Stumpatrollet och Längtanshjärta är fylld med kärlek.......
Tjing
Monica

Poppins sa...

Ett litet stumpatroll till som ska introduceras till skogens mystik och trygga famn. Hoppas ni får många härliga skogspromenader tillsammans.
♥♥♥♥♥ Poppins

Hjärtat Mitt sa...

Gulle, vad söta de är!!!
Hur kan de inte bli annat än skogsbarn med en sådan mor :)
De får ju en jättehärlig uppväxt och grund att stå på för resten av livet.

Kram Mari i Marieholm

Lusthuset sa...

Du skriver så vackert och stämmningsfullt så man nästan känner skogsdoften och solvärmen genom cyberrymden. Klart att dina små "troll"töser kommer att uppskatta och värdena naturen med en så god Trollmor som de har. Ha det så gott och skön alla tre. Bamsekram från Lusthuset.

Sussie sa...

MMMM så härligt. Den promenaden hade jag gärna vandrat med på. Att få introducera Längtanshjärtat i skogens lugn och magi och att se hur lilla stumpatrollet som genom ett trollslag blivit storasysterstor :) Underbar bild på dem båda, jag förstår att du har svårt att ta ögonen ifrån dem. Önskar er en underbar dag, många kramar och en extra till vargen.

Liza i pepparkakshuset sa...

Underbart bedårande. Så mycket kärlek!

Ska bege mig till skogen direkt :)


Ha en bra vecka
Kram Liza

Anonym sa...

Åhhh, det låter så mysigt att ni redan varit ute i skogen med Längtanshjärtat. Båda dina döttrar kommer att få samma sensibla själar som sin mamma....sanna mina ord !
Ha det så mysigt nu och njuuuuut!!!!
Kram från Clara

Anonym sa...

Så härligt stumpatrollet spänner sina fötter när hon koncentrerat håller lillasyster i famnen!Och så fint du skriver som vanligt.
Ja visst kommer de båda att bli skogsbarn. Om de inte i ren protest gör tvärtom sen i tonåren...Ha det så fint allihopa, stor kram!

Britt sa...

ÅÅ jag kan riktitig känna längtan. De är ju så underbara de små liven.//Britt

Annie - Annalunda sa...

Så sött, så vackert! Underbart med denna närvaro och kärlek! Sugen blir jag... :)


Kram till er - Annie

Åsas Kammare sa...

Så söta de är!

De är lyckligt lottade som har en sådan mor som du. Du ger så mycket kärlek utan att kväva någon endaste varelse, så öm och full av respekt för allt levande. Moderlighet i dess bästa form, tycker jag att du har. Önskar jag kunde uttrycka det bättre, men jag ser en riktigt bra mamma i dig!

Kram.

Vända blad sa...

Ljuvliga bilder och ord!
Det finns nog inget mer rofyllt än ett sovande barn...
Kram Maria

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Hej på dig!
Nu har jag hittat en väldigt varm och trevlig blogg att sitta och drömma till. Du sprider värme i din blogg tycker jag. Surr surr från en jämtlandstös.

Linda Lunda sa...

Du skriver så varmt och vackert... det går rakt in i hjärtat....
Linda

RANA sa...

Hej raring. SÅÅÅÅ söta de är. Det är ju inte klokt. Och så fint du skriver. Jag suger in varenda stavelse av dina honungsord. Hoppas du får sova också.

Stor kram,
Rana

villan vid vilan sa...

Hej hittade dej via alviken...vilka fina bilder..hur har du gjort dem? Jag gillar själv att redigera...du kan se något litet smakprov i min blogg. Grattis till underverket!!!! kram...

Maria sa...

Du beskriver så fint så man blir ju nästan sugen att uppleva det en gång till =)

Anna - På landet Mot skogen sa...

Underbart skrivet, så vackert och ömt att det går raka vägen in i hjärtat! Njut av din lilla (och av den lite större)och hoppas att ni har det riktigt lungt och skönt tillsammans, hela familjen.

Ha en härlig dag! Kram :)