söndag 4 maj 2008

Skön söndag


Foto: Trollmor

Idag har det varit en sådan där bra dag då det känns som att själen ler.
Morgonen började med att jag fick något fluffigt och gosigt i ansiktet.
Det var Stumpatrollet som hade tassat in i vårt sovrum och som ville att nallen skulle få en morgonpuss.
Strax hade även hon funnit sig till rätta mellan oss i sängen, log förnöjt och gnuggade sedan näsan mot min innan hon lade sin sovvarma, mjuka kropp tätt, tätt intill min.

Efter frukosten begav hon och jag oss iväg ut i solen och skogen.
Det doftade varma barr och nästan sommar.
Jag kände ganska snabbt hur hela jag liksom smälte ihop med naturen kring oss och lyckades bara vara. Något som för mig är värt så otroligt mycket.
Att komma i harmoni.
Det fanns mycket att titta och känna på för en liten nyfiken tös i röda små sandaler.
Fjärilar som fladdrade runt och förbi våra huvuden, en bofink som hoppade framför oss bara någon meter ifrån, stenar som bara måste kastas i små vattendrag så att det plumsar härligt och så förstås alla dessa flitiga myror som for än hit än dit.

- Myyyra!


Foto: Trollmor

Även jag gjorde små djupdykningar vid vägkanten och gav till små förtjusta utrop.
Två ting gladde mig extra mycket, men det tror jag att jag håller på ett litet tag till ;-)
En sak är säker, naturen ikläder sig nu i sin vackraste skrud.
Dessa ljuva blomster neg så fint sida vid sida, men jag kan för stunden inte komma på vad de heter. Någon som kan blommans namn?


Foto: Trollmor

Efter nästan två timmar kom vi gåendes på gatan hemma igen.
-Ååh, känner du, sa jag till Stumpatrollet då den lockande doften av nytänd grill kittlade min nos.
Vi travade in på gården och gjorde stora ögon när det visade sig att det var M som iklätt sig kockmössan.

-Kooorv!

Man blir hungrig av att vara på äventyr i skogen.


Foto: Trollmor

19 kommentarer:

Anonym sa...

Getrams är namnet.
Hälsningar "Surgubben"

Anonym sa...

Vilken rar bild på Stumpatrollet!Och visst finns det mycket att titta på i naturen, även för oss som är lite större. Låter och ser ut som en alldeles perfekt dag, nu är det nog den bästa årstiden? Jag njuuter! Ha en bra vecka, kram!

Vända blad sa...

Visst är det härligt med vår! Mysigt med allt som man kan upptäcka i naturen. En liten sak kan bli dagens stora händelse...
Ha en trevlig dag!
Kram Maria

Hjärtat Mitt sa...

Nu är det ju underbart med naturen. Förstår att ni njuter.
Och perfekt avslutning med lite grillad korv.

Kram Mari i Marieholm

Linda Lunda sa...

MEn... men ... Vargen då?? Var inte han med och grillade?? Det är alltid mina två vargar...... fast den ena är nog mer björn....
De sviker inte personen som sköter grillen!
Linda

Poppins sa...

Vilken härlig dag ni hade tillsammans. Och att sedan få komma hem och känna grilldoft och sätta sig ner med en varm korv. En litet paradis i vardagen.
kram

Lusthuset sa...

Härligt att få gå där tillsammans med er i skogen och uppleva allt det underbara tillsammans med dig och Strumpatrollet....ser du mina tassmärken på stigen. Grillad korv är aldrig fel! Ha en fortsatt skön försommarvecka. Kram!

Anna i den vita soffan sa...

Vad mysigt ni haft! Du beskriver det så fint.

Annie - Annalunda sa...

Åhhhhh så mysigt!!!! Du beskriver det så fint att det känns som om jag var med... kunde t o m känna grilldoften. Min lilla Sarah är rädd för både flugor, spindlar och myror... någon oerhört pedagogisk och psykologisk person på dagis hade fått ett hysteriskt utbrott då en fluga kommit in.... *suck*
Ja Getrams är det... det kunde jag också trots att jag inte är någon surgumma... :)

Jättekram Annie

Anna sa...

Barn är det bästa som finns. Det påminns jag ständigt om i din blogg!

Anonym sa...

En utmaning väntar hos mig! Kram!

RANA sa...

Men åååå så fint du beskriver vårglädjen. Det låter så himla mysigt. Vilken lycka att den driftige mannen hade trollat fram grillen när ni kom hem.

Mina barn är också helt galna i myror. "Muma, muma" skriker Lille Brottarn och skrattar vilt.

Du har ett sånt härligt, sinnligt språk. En njutning att läsa!

Vännen - insåg att jag inte hade länkat till dig. Vilket knas. Jag fixade det direkt.

Kramar från Rana
(som är ledsen men som kommer igen)

RANA sa...

Och:

Vilka härliga foton du tar!

KRAM,
Rana

Maria sa...

Mysigt med en liten upptäckare!!
Min lilla upptäckte en mask idag...mycket spännande!

Hjortgården sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Gårdsromantik sa...

Din blogg är ju som ren poesi!
Vilket rart litet troll du har.

Kram Maud

Min Skattkammare sa...

Hej Trollmor!
Jag har varit här och tjuvkikat och njutit tidigare......så otroligt fina bilder du tar! Och Stumpatrollet ser ut som ett litet "Beskowbarn" på upptäcksfärd!
Min mamma har alltid tagit med oss ut i naturen på allehanda upptåg som barn (i tonåren hade vi dock en liten svacka) ;o) Så därför blir jag så glad och varm i magen när jag ser er tillsammans på äventyr. En god investering, eller hur!?
Den där växten är ju så bekant.....men nej, jag vet inte namnet!
Och så korvgrillning som avslutning....mums! Också den bilden ser så inbjudande ut!
Hoppas att du mår bra och den lille där i sin runda "holk", hi hi!
Ha det så gott!
Soliga kramar!

Randi sa...

Bedårande bild med Stumpatrollet som studerar naturens under!
Vilken skön dag ni fick!
Kram Randi

Anonym sa...

Vilken underbar sida jag kikade in på! Hit kommer jag att återvända!
Jag länkar hit om det är ok för dig!

Må gott!

//Cissi