lördag 23 februari 2008

Vatten och is


Foto: Trollmor

Jag blev så lycklig igår när jag såg solens strålar vakna tidigt på morgonen. Äntligen!
Tog kameran i näven och begav mig iväg för en tur runt en sjö omgiven av spångar och mysiga vindskydd.
Jag gillar verkligen att vistas där.
Här finns lite mer bilder därifrån sedan tidigare.
Bäst jag balanserade på en smal spång, det var lite halt, så hörde jag hur det plaskade invid sjökanten. Nyfiket kikade jag dit i hopp om att det var något djur som hade vattenkalas.
Döm om min förvåning när jag fick se hur vassen välkomnade våren!
Isen släppte sitt grepp om de smala strån som haft sin vinterboning lätt böjda in under isen.
Jag fick vara snabb med kameran, för här gick det undan minsann.
Det är visst inte bara vi människor som blir vårpirriga.
Ovan syns hur höger strå riktigt vibrerar av längtan av att få svinga sig upp i luften.
Rak och stolt.


Foto: Trollmor

Det ser nästan ut som om det väckte samma längtan hos grannen till vänster.
Ett litet provryck tycks anas, men där behåller nog isen sitt grepp en liten stund till.
Det var rätt fascinerande att se och höra hur det plaskade och stod i, lite av en hyllning till våren.
Jag hade gärna stannat för att se hur det gick för detta par, men det fanns annat som lockade också...


Foto: Trollmor

Precis bredvid i vattnet, lite som av en kontrast där vassen istället fångat isen, glänste detta vackra vattensmycke.


Foto: Trollmor

Djupblått vatten möter isens speglingar.


Foto: Trollmor

I ena änden av sjön bjöds en underbar konsert.
Jag bara stannade och njöt.
Tusentals små isskärvor vaggades av vågorna tillsammans i en fantastiskt vacker klirrande melodi.
Tänk vad mycket naturen har att ge bara man tar sig tid att stanna och lyssna.


Foto: Trollmor

Åter lite längre fram på en udde var tonen aningen mer stillsam.
Det lugna, mjuka vågskvalpet när vatten spolas upp mot berget.
Blundade jag gick tankarna till en varm fri sommardag där allting är möjligt.
Den tanken bar jag med mig hem.


Foto: Trollmor

Tack alla för era glada tillrop när jag äntligen visar livstecken igen!
Jag ska ta och skaka tass med er imorgon, dvs. besvara era kommentarer.
På återseende!
~Varma kramar~

12 kommentarer:

Åsas Kammare sa...

Helt underbart att få se dina vackra bilder och läsa orden som är som näring för själen!

Kram

Maria sa...

Tack för all härlig harmoni du bjuder på. En bra start på min dag!

Lusthuset sa...

Vilken härlig vandring i vårskogen. Naturen lever helt visst sitt eget liv och det är bara att beundra skådespelet. Ha en fortsat bra vecka. Kram!

Anonym sa...

Vilken gåva att kunna fånga orden så där vackert! Hoppas du fångar några humlor i vår också ;)Kram!

Anna - På landet Mot skogen sa...

Underbara underbara foton! Det är en vila att få titta in hos dig, läsa dina fina texter och titta på dina fantastiska bilder...

Ha en fin dag!

Hjärtat Mitt sa...

Jag kan riktigt känna känslan. Underbart.
Här i Skåne har det inte funnits någon vinter alls i år. Lite trist, tycker jag.

Mari i Marieholm

Britt sa...

Vilket ögon godis. Bilderna och texten är underbar.//Britt

Trollmor sa...

Åsa: Så glad jag blir över dina ord.
Ha det så bra!
Kramar

Maria: Varsågod! :-)
Kram

Lusthuset: Ja, vad annat kan man göra än beundra naturen, den bästa konstnären & aktören!
Ha en skön helg!
Kramar

Soffy: Åh tack! :-)
Jag ser fram emot humlornas ankomst och hoppas att några vill slå sig till ro i ditt fina bo som jag fick. Tusen tack igen!
Surr & kram!

På landet, mot skogen:
Vila på du bara, du är så välkommen här så :-)
Ha en fin helg! Varm kram

Hjärtat mitt: Välkommen hit!
Ja, jag skulle sakna att inte få uppleva åtminstonde en liten gnutta vinter varje år.
Nu har ni väl vackra vårblommor att njuta av, underbart!
Kram

Britt: Tack, vad roligt att du tyckte om min lilla tur runt sjön!
Kram

Unknown sa...

Åhh,så otroligt vackra naturbilder du bjuder oss på,man blir salig och helt hänförd,tycker verkligen om dina fina bilder!!Tänk att du lyckades fånga ögonblicket när isen släppte taget om stråna,tala om att fånga ögonblicket.=)Får ro i mitt sinne när jag ser dina naturbilder.=)Så fint du beskriver skeéndet i naturen..så fint..som en stilla smekning känns dina målande ord,man riktigt "hör"ljudet från naturen..vattnet som skvalpar stilla emot strand..och isen som klirrar som tusende gnistrande diamanter!

Kram Maria

Trollmor sa...

Maria: Tack för dina fina ord!
Du gör mig glad :-)
Kramar

Anonym sa...

Vilka fina bilder! =)

Trollmor sa...

Cicci: Tack! :-)
Välkommen hit!
Kram